VOLKSWAGEN baru-baru ini mengumumkan penamatan pengeluaran model ikonik Beetle. Walaupun tidak lagi dikeluarkan, Beetle sentiasa berada di hati jutaan peminatnya, terutama sekali model-model klasik.
Adakah Volkswagen bakal mengeluarkan model pengganti? Setakat ini tiada lagi khabar berita melainkan fokus kepada siri kereta elektrik I.D. Apapun, peminat sejati tidak perlu bimbang kerana Beetle klasik sentiasa dibaik pulih dan disimpan sebagai koleksi berharga di serata dunia.
Satu lagi perkembangan mengujakan, Volkswagen Group Components dan eClasssics bekerjasama untuk mengeluarkan Beetle elektrik aka e-Beetle.
BACA >>> Volkswagen Beetle Collector's Edition - 75 Unit Edisi Khas Selamat Tinggal untuk Malaysia
MODIFIKASI ARAS TINGGI
Volkswagen Group Components ialah pengilang komponen Volkswagen Group, manakala eClassics ialah pakar ubah suai yang bertanggungjawab menukar enjin asal Beetle kepada elektrik. Ini projek modifikasi aras tinggi kerana Volkswagen pun turut terlibat secara rasmi dan model berkenaan akan ditayangkan pada Pameran Motor Antarabangsa Frankfurt (IAA) nanti.
Umum tahu tentang keunikan Beetle klasik yang mana kedudukan enjin terletak di belakang. Dengan kemahiran yang ada, enjin asal digantikan trenkuasa elektrik daripada model baharu Volkswagen e-Up!
Enjin elektrik dan kotak gear satu kelajuan dikeluarkan di kilang Volkswagen Group Components di Kassel, Jerman, manakala komponen sistem bateri dibekalkan dari Brunswick, juga di Jerman. Segala kerja pengubahsuaian dibuat di kilang eClassics di Renningen, dekat Stuttgart.
BACA >>> Volkswagen Up GTI Tiba di UK, Tempahan Dibuka Serendah £13k (RM75k)
Dari segi prestasi, kuasa dibekalkan trenkuasa moden ini ialah 80hp (60kW). Walaupun cuma angka sederhana, tetapi itu sudah sangat menjimatkan kerana tiada bahan api diperlukan e-Beetle. Sistem bateri diletakan di bawah kereta, terdiri 14 modul yang setipa satu berkuasa 2.6kWh. Secara terkumpul, modul bateri litium-ion itu mampu membekalkan tenaga hingga 36.8kWh.
Ini sebenarnya projek rumit kerana prestasi tinggi dan pertambahan berat daripada komponen elektrik memerlukan tambahan kekuatan pada casis dan brek.
BACA >>> Pengeluaran Volkswagen Beetle Ditamatkan, Unit Paling Akhir Dikeluarkan di Mexico
Walaupun berat baharu mencecah 1,280kg, e-Beetle mampu memecut 0-50kmj di bawah 4 saat, manakala kelajuan maksimum 150kmj! Jarak dengan pengecasan penuh pula mampu dipandu sejauh 200km, mencukupi untuk bersiar-siar atau ke tempat kerja jarak dekat.
Tempoh pengecasan pantas mengambil masa sejam yang membolehkan kereta elektrik inidipandu hingga 150 km. Satu lagi perkembangan menarik, kejayaan e-Beetle ini bakal membuka peluang kepada, model Volkswagen klasik lain untuk diubah suai sama. Terbaharu, ada projek melibatkan model Kombi!
Apabila projek ini ditawarkan kepada pengguna kelas, semestinya Beetle akan terus relevan dalam trend kenderaan elektrik semasa, sekali gus kekal sebagai model ikonik sepanjang zaman yang boleh dinikmati generasi baharu.
BACA >>> Tentang Volkswagen Golf: 45 Tahun daripada Mk1 hingga Mk7, dan 35 Juta Jualan
Leave a Reply