KEMENTERIAN Pengangkutan membenarkan pembukaan semula perkhidmatan kaunter agensi di bawahnya bermula 1 Julai 2021 (esok) seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Puspakom dan APAD, termasuk beberapa agensi lain.
Pembukaan dibuat perlu menepati tiga syarat utama, iaitu semua urus niaga yang tidak dapat dibuat secara atas talian, kapasiti petugas kaunter tidak lebih 50 peratus dan semua urusan secara janji temu.
BACA >>> Tular Kereta JPJ Lawan Arus, Siapa Nak Saman?
BACA >>> Puspakom Kini Sudah Boleh Perbaharui Cukai Jalan!
1. JABATAN PENGANGKUTAN JALAN (JPJ)
- Semua perkhidmatan kaunter dibuka bermula 1 Julai 2021 untuk transaksi kenderaan komersial dan persendirian KECUALI mana-mana perkhidmatan yang boleh dibuat secara atas talian dalam portal awam mySIKAP atau rakan strategik JPJ.
- Semua urusan di seluruh negara perlu dibuat secara janji temu dan TIADA walk-in dibenarkan.
- Kiosk kekal beroperasi seperti biasa.
- Ada 38 transaksi dalam talian melalui mySIKAP. Tetapi, 11 transaksi memerlukan cara pendaftaran menggunakan pengesahan biometrik (sekali daftar) untuk meneruskan transaksi melalui portal awam mySIKAP iaitu:
- Salinan LKM.
- Permohon Pertukaran Hak Milik (Pemilik Baharu).
- Permohon Pertukaran Hak Milik (Pemilik Berdaftar).
- Cabutan Pek Maklumat Kenderaan.
- Pertanyaan Maklumat Pemilik Kenderaan (VOC).
- Pertanyaan Maklumat Kenderaan Vehicle Information Pack (VIP).
- Tempah Nombor Pendaftaran.
- Maklumat Pemilik.
- Permohonan mengecop semula nombor casis.
- Permohonan mengecop semula nombor enjin.
- Perubahan Maklumat Alamat/ Nombor Telefon/ e-mel.
- Boleh rujuk Facebook rasmi JPJ untuk lihat senarai Cawangan JPJ terdekat bagi membuat janji temu.
2. PUSPAKOM
- Dibenar beroperasi seperti biasa dengan kapasiti 50 peratus kakitangan bertugas. Semua perkhidmatan hanya dibenarkan melalui janji temu. TIADA walk-in
- Boleh buat tarikh janji temu melalui:
- Laman web: www.mypuspakom.com.my
- Talian Khidmat Pelanggan: 03 5101 7000
- E-mel: [email protected]
- Facebook: @puspakomvehicleinspection
3. AGENSI PENGANGKUTAN AWAM DARAT (APAD)
- Dibuat melalui janji temu KECUALI urusan Kad Pemandu. Janji temu boleh dibuat melalui portal APAD iaitu www.apad.gov.my
- Portal janji temu APAD boleh diakses bermula jam 4 petang, 30 Jun 2021 (hari ini).
- Permohonan Lesen Perubahan Sementara (LPS) perlu dibuat secara emel kepada [email protected]
- Dalam tempoh Pelan Pemulihan Negara (PPN), pengusaha dan syarikat TIDAK terikat dengan keperluan mengemukakan permohonan memperbaharui lesen dalam tempoh 90 hari sebelum tamat tempoh lesen.
- Bagi proses serahan keputusan, janji temu janji perlu dibuat melalui emel berikut:
- Maklumat lain boleh didapati menerusi Facebook APAD.
4. LEMBAGA PELESENAN KENDERAAN PERDAGANGAN (LPKP) SABAH
- Transaksi dibenarkan di kaunter bermula 1 Julai 2021 dan perlu buat JANJI TEMU untuk:
- Urusan permohonan baharu /tambahan Lesen kenderaan komersial.
- Urusan permohonan Ubah Syarat Surat Tawaran Kelulusan (STK).
- Memperbaharui Lesen kenderaan komersial.
- Urusan permohonan Ubah Syarat Lesen kenderaan komersial.
- Cetakan Lesen bagi kenderaan komersial.
- Pengisytiharan serah balik Lesen kenderaan komersial.
- Permohonan dan pengambilan Kad Pemandu.
- Boleh buat janji temu melalui :
- Hotline: 088 238 244 / 245
- E-mel: [email protected]
- Facebook: @lpkpsbh
5. LEMBAGA PELESENAN KENDERAAN PERDAGANGAN (LPKP) SARAWAK
- Transaksi kaunter bermula 1 Julai melalui temu janji untuk :
- Urusan permohonan baharu /tambahan Lesen kenderaan komersial.
- Urusan permohonan Ubah Syarat Surat Tawaran Kelulusan (STK).
- Memperbaharui Lesen kenderaan komersial.
- Urusan permohonan Ubah Syarat Lesen kenderaan komersial.
- Cetakan Lesen bagi kenderaan komersial.
- Pengistiharan serah balik Lesen kenderaan komersial.
- Keterangan lanjut untuk membuat temu janji :
- Hotline: 082 412 073 / 413 303
- E-mel: [email protected]
- Facebook: @lpkpsarawak
Leave a Reply