• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Yamaha, Honda, Kawasaki dan Suzuki Gabung Bangunkan Enjin Hidrogen

Yamaha, Honda, Kawasaki dan Suzuki Gabung Bangunkan Enjin Hidrogen

May 18, 2023 By Sharil Leave a Comment

FacebookTwitter


ADA empat pengeluar motosikal besar di Jepun, iaitu Honda, Yamaha, Kawasaki dan Suzuki diberikan kelulusan membentuk persatuan penyelidikan teknologi dipanggil HySE ((Hydrogen Small mobility & Engine) untuk membangunkan enjin hidrogen mobiliti kecil.

Walaupun ramai mempertaruhkan kuasa elektrik sebagai masa depan mobiliti, tetapi ketika ini  kuasa elektrik masih belum relevan untuk motosikal disebabkan berat motosikal dan jarak tunggangan menggunakan elektrik yang singkat.

Menurut kumpulan itu, bagi merealisasikan masyarakat tanpa berkarbon, strategi pelbagai cara untuk menangani pelbagai isu dalam sektor mobiliti adalah perlu, dan bukan menumpukan satu sumber tenaga saja.

Justeru penyelidikan dan pembangunan (R&D) dengan mensasarkan pengkomersialan mobiliti menerusi enjin dikuasakan hidrogen yang dianggap sebagai sumber tenaga generasi akan datang semakin mendapat momentum.

Cabaran teknikal dalam menggunakan hidrogen, yang akan ditangani kumpulan HySE baharu, termasuk 'kelajuan nyalaan pantas dan kawasan pencucuhan besar yang sering menyebabkan pembakaran tidak stabil, serta kapasiti tangki bahan api terhad jika digunakan dalam kenderaan mobiliti kecil,” kata kumpulan itu.

Berikut bidang R&D utama dan peranan setiap syarikat dalam kumpulan berkenaan:

1. Penyelidikan Enjin Berkuasa Hidrogen

  • Penyelidikan mengenai pembangunan berasaskan model enjin hidrogen (Honda)
  • Kajian elemen mengenai fungsional, prestasi dan reliabiliti enjin hidrogen (Suzuki)
  • Penyelidikan langsung menggunakan enjin hidrogen sebenar mengenai fungsi, prestasi dan reliabiliti (Yamaha, dan Kawasaki)

2. Kajian Sistem Pengisian Bahan Api Hidrogen

  • Mengkaji keperluan sistem mengisi bahan api hidrogen dan tangki hidrogen untuk mobiliti kecil (Yamaha)

3. Kajian Sistem Bekalan Bahan Api

  • Mengkaji komponen tambahan yang diperlukan untuk sistem bekalan bahan api dan tangki, serta peralatan dipasang antara tangki bahan api dan injketor (Kawasaki)

Sementara itu, calon Pengerusi HySE dan Pegawai Eksekutif Pusat R&D Teknikal, Yamaha Motor, Kenji Komatsu berkata, ada banyak cabaran dalam pembangunan enjin hidrogen, tetapi beliau berharap dapat melihat kumpulan ini mampu menghadapi cabaran tersebut.

Kami komited dalam usaha ini dengan semangat misi mengekalkan penggunaan enjin pembakaran dalaman, yang melambangkan usaha jangka panjang yang dilaburkan pendahulu kami," katanya.

Kawasaki pada Mac lalu mendaftar tanda dagang untuk logo dan nama HySE

Selain empat pengeluar motosikal tersebut, Kawasaki Heavy Industries (KHI) dan Toyota Motor Corporation turut menyokong persatuan itu sebagai ahli istimewa.

Sebagai antara penganjur utama 'Persatuan Penyelidikan Teknologi Rantaian Bekalan Tenaga Hidrogen bebas CO2', KHI akan memacu aktiviti HySE berdasarkan pengetahuan diperoleh daripada aktiviti untuk HySTRA.

Toyota pula mengambil alih peranan memanfaatkan hasil penyelidikan HySE kepada manfaat maksimum untuk pembangunan enjin hidrogen menggunakan pengetahuan dalam eksperimen, analisis dan merekabentuk unit kuasa bahan api hidrogen besar untuk kenderaan empat roda.

BACA >>> #PanduUji: Abang Gan Cuba Sendiri HyPER, Kereta Lumba Hidrogen Pertama Buatan Malaysia!
BACA >>> Toyota Mirai Tiba di Sarawak, Setangki Penuh Hidrogen Boleh Cecah 1,000km

SUMBER: Crash

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda2 Tagged With: enjin, enjin hidrogen, Enjin Kuasa Hidrogen, Honda, hydrogen, Kawasaki, Kenji Komatsu, Roda4, Suzuki, Yamaha

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my