KAJIAN dilakukan Badan Keselamatan Kenderaan Kebangsaan (NTSB) di Amerika Syarikat menunjukkan penumpang di bahagian belakang pesawat selepas sayap mempunyai peluang terbesar untuk selamat dengan kadar keselamatan 69 peratus.
Sementara itu, penumpang di bahagian tengah hanya mempunyai kadar keselamatan 56 peratus, manakala penumpang kelas pertama di bahagian depan hanya mencatatkan 49 peratus peluang untuk selamat.
Satu lagi kajian dijalankan pada 2012 menggunakan pesawat Boeing 727 di Gurun Mexico dengan patung dummy sebagai penumpang menunjukkan bahagian depan pesawat paling teruk terjejas ketika pendaratan cemas, dan 78 peratus penumpang di bahagian lain berjaya diselamatkan.
Selain itu, analisis pada 2015 dilakukan pasukan penyelidik majalah Time, berdasarkan data 30 tahun daripada Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) mendapati kerusi di bahagian belakang pesawat mempunyai kadar kematian terendah (32 peratus) berbanding bahagian tengah (39 peratus) dan bahagian depan (38 peratus).
Semua kajian itu memberikan gambaran jelas mengenai keselamatan penumpang bergantung kepada kedudukan tempat duduk ketika kemalangan pesawat. Walaupun banyak kemajuan sudah dibuat dalam keselamatan penerbangan, penumpang di belakang pesawat tetap menunjukkan kadar keselamatan tertinggi.
Kebimbangan terhadap keselamatan penerbangan semakin meningkat berikutan beberapa insiden nahas pesawat kebelakangan ini.
Antaranya adalah nahas pesawat Azerbaijan Airlines yang meragut 38 nyawa apabila pesawat yang membawa 67 penumpang termasuk lima anak kapal terhempas di Aktau, Kazakhstan pada 25 Disember lalu.
Beberapa hari selepas itu, satu lagi tragedi menimpa pesawat Jeju Air 2216 yang mengalami kerosakan pada gear pendaratan dan tergelincir sebelum melanggar tembok dan terbakar hingga mengorbankan 179 nyawa.
SUMBER: IndiaToday
Leave a Reply