ADAKAH bendalir atau minyak brek akan merosot dari segi kuantiti dan kualiti, atau dalam istilah teknikal, mengalami degradasi. Jawapannya, YA! Ini bermakna, penggunaan minyak brek yang sudah tidak elok untuk kereta akan menjejaskan prestasi membrek optimum, sekali gus mengundang risiko keselamatan.
Cara mengetahui sama ada minyak brek kereta perlu ditukar atau tidak ialah semudah melihat bendalir itu. Dalam ruang enjin, minyak brek diisi dalam bekas lutsinar dipanggil reservoir yang membolehkan kita melihat paras bendalir tersebut. Namun, itu masih tidak dapat memberitahu kita tentang kondisi sebenar minyak brek.
BACA >>> #ApaNakBuat: 5 Tip Membrek dengan Betul dan Selamat
BAGAIMANAKAH MINYAK BREK MENGALAMI DEGRADASI?
Asasnya, minyak brek dapat bertahan selama beberapa tahun, tetapi situasi mula berubah apabila tersimpan dalam reservoir. Perubahan suhu dan pemeluwapan boleh menyebabkan kelembapan berlaku dalam hos dan komponen lain dalam sistem brek.
Ini kerana minyak brek ialah bendalir jenis higroskopik yang boleh menyerap air. Apabila itu berlaku, titik didih bendalir mula rendah, dan boleh menjejaskan kemampuan henti kerana haba dalam sistem meningkat.
Jadi, semakin lama masa berlalu dan ditambah pula situasi memandu dalam tekanan berat seperti lalu lintas teruk henti-gerak, dan pemanduan off-road atau ekstrem, minyak brek boleh mencapai suhu melampau yang mampu melemahkan keupayaan henti pada sistem brek. Ketika itu kereta kita berisiko hilang kuasa membrek sepenuhnya. Jangan main-main!
JADI BERAPA LAMA MINYAK BREK MENGALAMI DEGRADASI?
Dalam sistem tertutup, penggunaan optimum minyak brek boleh berakhir selepas dua tahun. Namun seperti dimaklumkan, jangka hayat boleh berkurangan secara drastik bergantung kepada bagaimana kereta kita beroperasi.
Jika anda tinggal di kawasan lembap seperti berdekatan pantai atau jika anda seorang pelumba (profesional, amatur atau suka-suka), anda perlu menukar minyak brek lebih kerap dan tidak perlu menunggu tempoh rekomendasi dua tahun. Ataupun beli jenis minyak brek yang menawarkan titik didih yang sangat tinggi seperti DOT4 seperti digunakan pelumba.
BAGAIMANAKAH MENGETAHUI MINYAK BREK SUDAH TERUK, PERLU DITUKAR
Tanda paling jelas yang menunjukkan minyak brek kereta sudah menyerap terlalu banyak kelembapan ialah apabila pedal brek perlu diinjak lebih ke dalam berbanding biasa. Ia juga menunjukkan simptom lain sama ada minyak brek sudah berkurangan, pad brek haus atau ada udara dalam hos brek.
BACA >>> #ApaNakBuat: 5 Tip Membrek Atas Jalan Basah Tanpa Bantuan ABS
Disebabkan wujud pelbagai kemungkinan yang menunjukkan brek kereta bermasalah, lebih baik bawa kereta untuk diperiksa mekanik terlatih (dan jujur).
SUMBER: Carmudi
Leave a Reply