SUPRA dan AE86 (hanya menyebut beberapa nama) ialah model yang cukup sinonim dan ikonik dengan Toyota. Tetapi tahukah anda model FT86? Model itu, yang diambil daripada AE86, memiliki rekabentuk berbeza daripada versi asli.
Ruangan #BikinKereta kali ini mengetengahkan kereta lumba daripada JR Speed Racing Team yang digunakan dalam Siri Perlumbaan MSF. Sebenarnya tidak banyak yang diubah pasukan mekanik pasukan itu kerana kuasa enjin boxer 2.0L sudah pun mencukupi.
BACA >>> #BikinKereta: Toyota Supra 2JZ yang Masih Bergetah Seperti Mak Dara
Kemas kini enjin FT86 yang dibuat ialah memasang ekzos full-system Tomei dan K&N Open Pod supaya sistem ambilan udara lebih lancar. Bagi mendapatkan talaan lebih baik, enjin dipadankan unit kawalan elektronik (ECU) EcuTech, manakala kuasa yang terhasil disalurkan kepada kotak gear manual sebelum dihantar ke roda.
Sebagai jentera lumba, operasi membrek cukup penting, jadi pemilik FT86 ini memilih pad brek Project U utnuk keempat-empat roda. Bahagian badan jentera disokong suspensi aftermarket yang ditala Fawster untuk mendapatkan pengendalian lebih mantap.
Ruang dalaman pula dilengkapi set lengkap kerangka oleh @ rollcage yang memenuhi standardspesifikasi Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA), kerusi lumba Sparco, tali keledar dan stereng OMP. Atas papan pemuka diikat kemas meter Defi A1. Luaran masih mengekalkan rupa sebuah FT86 asal dan ditambah difuser depan.
BACA >>> Toyota Supra (2020) Akhirnya Debut di Detroit, Lihat 71 Foto Menarik
Akhir sekali, rim Rays CE28 yang dibaluti tayar Hankok RS4 bagi melengkapkan lagi personaliti FT86 sebagai sebuah jentera lumba.
SPESIFIKASI
TOYOTA FT86
MODIFIKASI ENJIN: Sistem Ekzos Full-System Tomei oleh K1 Exhaust Specialist, K&N Open Pod
TRANSMISI: Manual
SUSPENSI & CASIS: Talaan kustom Jepun daripada Fawster
SISTEM BREK: Projek U pad
DALAMAN: Rollcage FIA, kerusi Sparco, tali keledar OMP, stereng OMP, Defi A1
LUARAN: Talaan kereta trek
Teks: Faizal Shift
Foto: Kenny Yeoh@eosguy
Leave a Reply