• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Bikin Kereta / #BikinKereta: Proton Satria Speed Warrior yang Mahu Jadi Jaguh Trek!

#BikinKereta: Proton Satria Speed Warrior yang Mahu Jadi Jaguh Trek!

January 17, 2019 By Admin PanduLaju Leave a Comment

199
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


ZAMAN kegemilangan Proton suaatu masa dulu tidak perlu lagi diungkapkan. Banyak model keluaran Proton terbukti berprestasi apabila berentap dalam perlumbaan trek dan rali. Salah satu model yang sering menjadi rebutan ialah Satria.

Jentera ini tidak pernah jemu daripada menjadi santapan kaki bikin kereta di luar sana, terutama mereka yang memberikan tumpuan penuh terhadap aspek kuasa.

BACA >>> Legasi Proton Satria R3 dalam Kenangan, Bukti Pencapaian Automotif Tempatan

ENJIN MITSUBISHI 4G92 MIVEC

Satria kali ini jangan dipandang enteng. Enjin di bawah bonet menerima sentuhan bengkel Speed Jump Garage, di Batu Belah, Klang dengan menggantikan enjin asal dan digantikan enjin Mitsubishi 4G92 Mivec RS bersesaran 1.6L.

Bagi memuaskan nafsu si tuan kereta,  proses naik taraf enjin dilakukan menerusi pemasangan beberapa barangan prestasi seperti puli boleh laras kustom yang diikat bersama aci sesondol JUN dan palam pencucuh Denso Iridium. Radiator aluminium Forged dan juga kipas penyejuk berkelajuan tinggi dipasang bagi mengawal suhu supaya lebih teratur.

BACA >>> #BikinKereta: Proton Satria GTi dengan Nadi Mivec 1.8, Berkuasa 205hp

Kuasa enjin dihantar terus ke bahagian roda menggunakan kotak gear LSD yang turut dilengkapi klac Exedy Racing. Bagi mengatur dan menguruskan trenkuasa supaya lebih cekap dan mantap, enjin Satria ini digandingkan bersama unit ECU Ralliart. Ia juga turut dilengkapi sistem penghidup tekan (push start button).

SEDIA BERLUMBA

Bagi perlumbaan trek, sistem suspensi dan keseluruhan casis dinaik taraf menerusi penggunaan set suspensi boleh laras Öhlins, lengkap dengan pillow ball, bar strut Ultra Racing (depan dan belakang) dan ‘sangkar besi’ Mivec. Sistem brek pula daripada Mivec bersama pad brek Bendix Metal King.

Ruang kabin dihiasi papan pemuka Mivec dan dipadankan stereng Momo Corse dan tombol gear Ralliart. Kerusi Sparco Evo menjadi pilihan dan dipasangkan tali keledar TRW Sabelt Racing.

BACA >>> #BikinKereta: Satria Drag yang Mampu Berdesup Sepantas Usain Bolt

Penampilan luaran menggunakan kit badan Mivec original. Rupa belakang, pemasangan spoiler GT Wing Cusco memberikan ekstra kestabilan ketika dipandu atas trek. Rupa jentera ini diserlahkan lagi dengan padanan rim SSR Type C 15 inci dan dibaluti set tayar Kumho ECSTA V720.

SPESIFIKASI

PROTON SATRIA

MODIFIKASI ENJIN: Cam pully bole laras, high cam JUN, kabel palam pencucuh NGK, palam pencucuh Iridium Racing Denso, blok panjang standard Mivec RS, ekstraktor kustom Super Race, hos Samco, radiator Forged Racing aluminium, kipas penyejuk kelajuan tinggi
TRANSMISI: Gear full lock LSD, set klac Exedy Racing
SUSPENSI & CASIS: Ohlin + pillow ball, bar topang Ultra Racing depan/belakang, roll cage Mivec
SISTEM BREK: Original mivec + pad Bendix metal king
DALAMAN: Papan pemuka Mivec, stereng Momo Corse, kemasan pintu Mivec, tombol gear Ralliart, kerusi Sparco Evo & Sparco Rev, TRW Sabelt Racing
LUARAN: Komponen badan Mivec penuh, GT Wing Cusco, kunci  bonet, cermin sisi ganador
RODA & TAYAR: SSR Type C original Japan depan 15x 7.0 +35 , 15x6.5 +35 belakang, tayar Kumho ECSTA V720 195/55R15

Teks: Isaac
Foto: Kenny Yeoh@eosguy

GALERI

Related

199
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Bikin Kereta Tagged With: Bikin Kereta, hatchback, Proton, proton satria, Proton Satria GTI

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
  • GGR Motor Perkenal Prototaip Motosikal EV Pantera R1 dan R2 Buatan Malaysia, 300km Sekali Cas
    GGR Motor Perkenal Prototaip Motosikal EV Pantera R1 dan R2 Buatan Malaysia, 300km Sekali Cas
  • #EICMA2025: Honda WN7, Motosikal EV Gaya Naked Dengan Jarak Lebih 140KM!
    #EICMA2025: Honda WN7, Motosikal EV Gaya Naked Dengan Jarak Lebih 140KM!
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my