ZAMAN kegemilangan Proton suaatu masa dulu tidak perlu lagi diungkapkan. Banyak model keluaran Proton terbukti berprestasi apabila berentap dalam perlumbaan trek dan rali. Salah satu model yang sering menjadi rebutan ialah Satria.
Jentera ini tidak pernah jemu daripada menjadi santapan kaki bikin kereta di luar sana, terutama mereka yang memberikan tumpuan penuh terhadap aspek kuasa.
BACA >>> Legasi Proton Satria R3 dalam Kenangan, Bukti Pencapaian Automotif Tempatan
ENJIN MITSUBISHI 4G92 MIVEC
Satria kali ini jangan dipandang enteng. Enjin di bawah bonet menerima sentuhan bengkel Speed Jump Garage, di Batu Belah, Klang dengan menggantikan enjin asal dan digantikan enjin Mitsubishi 4G92 Mivec RS bersesaran 1.6L.
Bagi memuaskan nafsu si tuan kereta, proses naik taraf enjin dilakukan menerusi pemasangan beberapa barangan prestasi seperti puli boleh laras kustom yang diikat bersama aci sesondol JUN dan palam pencucuh Denso Iridium. Radiator aluminium Forged dan juga kipas penyejuk berkelajuan tinggi dipasang bagi mengawal suhu supaya lebih teratur.
BACA >>> #BikinKereta: Proton Satria GTi dengan Nadi Mivec 1.8, Berkuasa 205hp
Kuasa enjin dihantar terus ke bahagian roda menggunakan kotak gear LSD yang turut dilengkapi klac Exedy Racing. Bagi mengatur dan menguruskan trenkuasa supaya lebih cekap dan mantap, enjin Satria ini digandingkan bersama unit ECU Ralliart. Ia juga turut dilengkapi sistem penghidup tekan (push start button).
SEDIA BERLUMBA
Bagi perlumbaan trek, sistem suspensi dan keseluruhan casis dinaik taraf menerusi penggunaan set suspensi boleh laras Öhlins, lengkap dengan pillow ball, bar strut Ultra Racing (depan dan belakang) dan ‘sangkar besi’ Mivec. Sistem brek pula daripada Mivec bersama pad brek Bendix Metal King.
Ruang kabin dihiasi papan pemuka Mivec dan dipadankan stereng Momo Corse dan tombol gear Ralliart. Kerusi Sparco Evo menjadi pilihan dan dipasangkan tali keledar TRW Sabelt Racing.
BACA >>> #BikinKereta: Satria Drag yang Mampu Berdesup Sepantas Usain Bolt
Penampilan luaran menggunakan kit badan Mivec original. Rupa belakang, pemasangan spoiler GT Wing Cusco memberikan ekstra kestabilan ketika dipandu atas trek. Rupa jentera ini diserlahkan lagi dengan padanan rim SSR Type C 15 inci dan dibaluti set tayar Kumho ECSTA V720.
SPESIFIKASI
PROTON SATRIA
MODIFIKASI ENJIN: Cam pully bole laras, high cam JUN, kabel palam pencucuh NGK, palam pencucuh Iridium Racing Denso, blok panjang standard Mivec RS, ekstraktor kustom Super Race, hos Samco, radiator Forged Racing aluminium, kipas penyejuk kelajuan tinggi
TRANSMISI: Gear full lock LSD, set klac Exedy Racing
SUSPENSI & CASIS: Ohlin + pillow ball, bar topang Ultra Racing depan/belakang, roll cage Mivec
SISTEM BREK: Original mivec + pad Bendix metal king
DALAMAN: Papan pemuka Mivec, stereng Momo Corse, kemasan pintu Mivec, tombol gear Ralliart, kerusi Sparco Evo & Sparco Rev, TRW Sabelt Racing
LUARAN: Komponen badan Mivec penuh, GT Wing Cusco, kunci bonet, cermin sisi ganador
RODA & TAYAR: SSR Type C original Japan depan 15x 7.0 +35 , 15x6.5 +35 belakang, tayar Kumho ECSTA V720 195/55R15
Teks: Isaac
Foto: Kenny Yeoh@eosguy
Leave a Reply