• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda2 / Zontes Cuba Nasib di Jepun, Perkenal Dua Varian 125cc, Harga Mula RM14k!

Zontes Cuba Nasib di Jepun, Perkenal Dua Varian 125cc, Harga Mula RM14k!

December 29, 2021 By Shawkath Leave a Comment

184
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


SYARIKAT Custom Japan Co Ltd (Custom Japan) di bandar Osaka akan mula menawarkan rangkaian produk motosikal Zontes di Jepun bermula Februari 2022.

Sebagai permulaan, dua model mirip produk dijual di Eropah akan diperkenalkan kepada pelanggan, iaitu G1 Scrambler dan ZT125. Berikut perinciannya:

BACA >>> Zontes Malaysia Lancar Tiga Siri ZT155 Berbeza Segmen, Harga Mula RM10.8k!

TRENKUASA

  • Kedua-dua model menggunakan trenkuasa 4-lejang 4-injap silinder tunggal SOHC 124.7cc penyejukan cecair dengan teknologi suntikan bahan api (FI) berkuasa 14.8hp @ 8,500rpm dan tork 13Nm @ 7,000rpm.
  • Sistem transmisi jenis klac manual 6-kelajuan dan dilengkapi ciri klac antigelincir (A&S).

HARGA

  • G1 Scrambler - 418,000 yen (RM15,220)
  • ZT125 - 398,000 yen (RM14,200)

KONSEP MOTOSIKAL

  • G1 Scrambler  mengetengahkan gaya neo-retro dengan lampu utama bulat dan dipasangkan bar rempuh untuk melindungi trenkuasa jika motosikal terjatuh.
  • ZT125 ialah motosikal streetfighter dengan rekabentuk badan bersudut tajam yang sporty.

BACA >>> Zontes Perkenal Dua Sportbike 125cc untuk Pasaran Eropah, Harga RM15k

>LAMPU

  • Sistem lampu jenis LED penuh untuk lampu utama, lampu signal belok dan lampu brekG1 Scrambler.
  • Lampu utama bulat untuk G1 Scrambler,  manakala ZT125 menggunakan lampu utama kembar vertikal.

BACA >>> Held Perkenal Jaket Motosikal dengan Sistem Lampu LED

DIMENSI DAN KOMPONEN

  • Dimensi G1 Scrambler: panjang 1,976mm, lebar 869mm, dan tinggi 1,112mm, manakala berat kasar 160kg.
  • Dimensi ZT125: panjang 2,000mm, lebar 845mm, dan tinggi 1,105mm dengan berat 150kg.
  • Kedua-dua varian berkongsi jarak roda sama, 1,373mm dan tinggi pelana 795mm.
  • Pelana G1 Scrambler jenis tunggal, manakala pelana ZT125 jenis terpisah.
  • Kapasiti tangki minyak sama, 20 liter.
  • Persamaan lain ialah saiz tayar 110/70 (depan), dan 130/70 (belakang).
  • Rim G1 Scrambler jenis jejari (spoked), dan ZT125 rim aloi yang kedua-dua berukuran 17 inci.
  • Sistem brek cakera tunggal pada kedua-dua roda dan dilengkapi Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) dwi-saluran Bosch.

BACA >>> #TahukahAnda: Tentang Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) yang Perlu Anda Tahu

  • G1 Scrambler masih menggunakan kunci tradisional, manakala ZT125 lebih canggih, penghidup tanpa kunci (keyless).
  • Panel meter jenis LCD digital dengan latar putih.
  • Sistem suspensi menggunakan fork terbalik (USD) di depan dan monoshock (belakang).

BACA >>> #TahukahAnda: Monoshock vs Dual-Shock, Suspensi Mana yang Lebih Bagus?
BACA >>> Jualan Motosikal Jepun Merosot, Kapcai 50cc Dijangka Pupus
BACA >>> 10 Motosikal China Copy Ori yang Serupa Tapi Tak Sama

ZONTES G1 SCRAMBLER
ZONTES ZT125

SUMBER: BikeBros

Related

184
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Roda2 Tagged With: Custom Japan Co., Ltd., roda2, Zontes G1 Scrambler, Zontes Jepun, Zontes ZT125

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
    Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
    BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
  • #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?
    #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu Uji

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my