• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / #TahukahAnda: Apakah Suspensi Strut MacPherson dan Kenapa Sangat Popular?

#TahukahAnda: Apakah Suspensi Strut MacPherson dan Kenapa Sangat Popular?

September 19, 2018 By Han Othman 3 Comments

3k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


STRUT (atau topang) MacPherson ialah jenis suspensi depan paling biasa digunakan kereta moden, tetapi apakah sebenarnya komponen tersebut dan kenapa digunakan hampir setiap kenderaan penumpang masa kini?

JIKA anda baca artikel ini tanpa sebarang pengetahuan tentang suspensi strut MacPherson, jangan risau kerana komponen ini bukanlah terlalu rumit untuk difahami. Semudah bercerita mengenai bagaimana mahu bermain bola sepak.

BACA >>> Suspensi Koenigsegg Boleh Dilaraskan Secara Kawalan Jauh Dari Mana-Mana Pelusuk Dunia

Suspensi strut MacPherson ialah rekabentuk suspensi independen ringkas yang boleh dikatakan digunakan setiap pengeluar kereta arus perdana seluruh dunia, biasanya untuk roda depan. Ia berasaskan rekabentuk segitiga asas dalam dua bahagian: arm kontrol @ control arm dan rod radius yang membentuk bentuk segitiga pada casis kereta. Biasanya, segitiga ini terletak pada bawah suspensi berbanding atas.

Suspensi (atas), arm kontrol (bawah), syaf pacu (drive shaft) dan arm stereng

Arm kontrol berfungsi mengikat roda secara sisi, manakala rod radius menghentikan roda daripada bergerak ke depan dan belakang dalam gerbang roda. Arm kontrol biasanya tebal dan kuat, serta antara komponen yang disambungkan secara terus kepada bahagian bawah hab roda

Hari ini, dua komponen utama itu direka menjadi satu komponen lebih besar dengan lengan kawalan disatukan bersama bar stabiliser yang menghubungkan unit suspensi dan casis.

BACA >>> 5 Tanda Sistem Suspensi Anda Perlukan Perhatian, Tolong Jangan Ambil Lewa

Unit damper atau spring dipasang menegak atau dekat dengan suspensi, terdiri daripada silinder tertutup yang dibolt atas hab; antara absorber atau damper. Di atas ialah kolar lebar yang menampung spring koil, manakala syaf damper beroperasi sepanjang masa menerusi tengah koil hingga atas unit spring yang dibolt kuat pada struktur kereta.

Keadaan bawah kereta murah yang sudah berusia 4 tahun.
Ini pula rupa suspensi kereta mahal yang berusia 12 tahun.

Di sini, strut MacPherson mewujudkan struktur tetap 3 poin untuk roda yang terbukti sangat kuat dan versatil, serta mudah diubah suai mengikut keperluan pemandu seperti pemanduan dalam trek. Lebih penting, strut MacPherson ialah rekabentuk suspensi yang murah dihasilkan dan ini antara sebab utama kenapa pengeluar kereta sukakan komponen tersebut. Dalam bahasa mudah, ia murah dan efektif!

Kebetulan pula rekabentuk suspensi tersebut dibuat ketika pembinaan kereta mula menggunakan casis unibodi, atau dipanggil monokok. Monokok memiliki rigiditi tinggi pada kawasan poin mounting strut MacPherson, sekali gus memberikan sokongan dan kawalan diperlukan supaya dapat bekerja baik.


Pelbagai penambahbaikan dibuat sejak beberapa tahun lalu yang menyaksikan interpretasi berbeza tentang rekabentuk suspensi, daripada lakaran awal Earle S MacPherson berupa bar anti-oleng yang dipanjangkan dan turut berfungsi sebagai rod radius, hingga idea terkini yang mana dua komponen tersebut (bar anti oleng dan rod radius) diasingkan. Sesetengah kereta menggunakan suspensi jenis wishbone (atau palang siku) berbanding kombinasi arm kontrol dan rod radius lama.

Strut MacPherson jelas sekali sistem suspensi yang bagus kerana turut digunakan pengeluar ternama seperti Porsche dan BMW. Malah, komponen sama turut digunakan model prestasi yang lebih bajet tetapi disegani atas trek seperti Golf GTI. Ia bukan sekadar komponen murah untuk kereta murah sahaja kerana 99 peratus pengeluar kekal menggunakan rekabentuk asas suspensi yang sama.

BACA >>> Suspensi BMW M5 (E39) Diuji Tanpa Perlu Keluar Makmal

Konfigurasi double-wishbone membolehkan lebih banyak penyelarasan dibuat untuk kamber dan pusat oleng yang boleh mengurangkan olengan badan kereta. Ia juga opsyen yang lebih kuat, malah sesetengah pengguna mendakwa sistem suspensi double-wishbone memberikan lebih kawalan ke atas pengendalian kereta.

Apapun, fakta asas yang patut diketahui, strut MacPhersion ialah sistem suspensi paling efektif dan pintar yang menggabungkan kekuatan, redaman dan stabiliti yang bagus pada kos pembuatan rendah

SUMBER: CarThrottle

Related

3k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment Tagged With: absorber, autotainment, Komponen, MacPherson, Roda4, sistem suspensi, Spring, Strut MacPherson, suspensi, tahukah anda

Comments

  1. haji musa says

    September 24, 2018 at 9:24 AM

    lepas baca artikel ni rasa mcm dh boleh jd engineer rsenya

    Reply
  2. Jamal says

    November 6, 2018 at 3:36 PM

    Kat Mana boleh dapat suspension jenis ni..

    Reply
  3. Fediliah says

    July 19, 2025 at 2:05 AM

    Good info, kami golongan yg tidak tahu apa2 terus MCM boleh nak reply bahas pada sesetengah org yg suka ckp kosong

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Modenas Sasar Tingkat Pengeluaran, Fokus Eksport Sempena Ulang Tahun Operasi ke-30
    Modenas Sasar Tingkat Pengeluaran, Fokus Eksport Sempena Ulang Tahun Operasi ke-30
  • Naked Bike QJMotor SRK250S untuk Tunggangan Urban dan Jarak Jauh, Harga RM9,888
    Naked Bike QJMotor SRK250S untuk Tunggangan Urban dan Jarak Jauh, Harga RM9,888
  • GAC Malaysia Umum Datuk Remy Ishak Jadi Duta Baharu!
    GAC Malaysia Umum Datuk Remy Ishak Jadi Duta Baharu!
  • BYD Seal U DM-i Hangat di UK, Jarak Pandu Lebih 1,200 km, Lebih 10 Ribu Terjual Dalam 10 Bulan
    BYD Seal U DM-i Hangat di UK, Jarak Pandu Lebih 1,200 km, Lebih 10 Ribu Terjual Dalam 10 Bulan

PANDU UJI

Pandu uji off-road JAECOO J8 di Sepang Bay 13

#PanduUji: JAECOO J8 Lepasi Enam Cabaran Off-Road di Trek Sepang Bay 13 Adventure Park

Dua minggu selepas OMODA | JAECOO Malaysia melancarkan model kenderaan … [Baca Lagi...]

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev