BAGI pemandu kereta transmisi automatik, anda tentu perasan punat kunci syif atau shift lock (selepas ini akan dirujuk sebagai shift lock) yang terletak di sebelah tombol gear. Jangan terkejut kerana memang ada sesetengah pemilik kereta automatik yang langsung tidak tahu fungsi butang tersebut walaupun sudah memandu bertahun-tahun. Sebenarnya apakah fungsinya? Bilakah perlu menggunakannya? Dan bagaimanakah pula mahu menggunakannya?
Begini...
APAKAH SHIFT LOCK?
Shift lock ialah ciri keselamatan baharu yang dibangunkan jurutera automobil selepas mengambil kira banyak insiden kecuaian pemandu. Ada dua insiden yang kerap berlaku pada pemilik kereta automatik tanpa fungsi shift lock:
- Pemandu panik kerana kereta tiba-tiba tidak dapat dihidupkan, sedangkan keretanya itu dimatikan dalam gear sama ada D atau R. Enjin kereta automatik cuma dapat dihidupkan dalam posisi N atau P.
- Pemandu menyangka kenderaan dimatikan dalam P, tetapi sebenarnya dalam N. Apabila dihidupkan, gear terus ditarik ke bawah (di bawah P ialah R) kerana mahu mengundur , tetapi kereta sebenarnya dalam D dan bergerak ke hadapan. Kemalangan pun berlaku.
BACA >>> Standard Baharu Kunci Kereta Telefon Pintar akan Tingkatkan Sekuriti Kenderaan
Jadi, shift lock direka untuk mengatasi dua insiden di atas yang membabitkan isu keselamatan. Jadi bagi kereta moden hari ini, ada tidak perlu lagi risau kerana kereta anda mesti dimatikan dalam P sebelum kunci boleh dicabut.
PUNAT SHIFT LOCK?
Punat shift lock (ada juga ditulis shift lock release) berfungsi melepaskan transmisi anda daripada P. Ini kerana dalam situasi tertentu anda perlu meletakkan gear dalam N, misalnya kereta anda perlu ditunda akibat kerosakan seperti bateri mati atau kong. Di sinilah fungsi punat shift lock diperlukan. Cara menggunakannya seperti berikut:
* Model kereta: Perodua Axia SE
INFO TAMBAHAN
Punat shift lock bagi sesetengah kereta memerlukan anda menggunakan pin atau pemutar skru mata rata untuk meriliskannya. Anda boleh balut atau lapik pemutar skru dengan kain untuk mengelak kesan calar pada konsol gear.
BACA >>> Lakukan 5 Tabiat Ini Jika Mahu Gear Automatik Anda Rosak
Siakapkeli says
Wow harini baru tahu cmni rupenya pakai benda ni..haha..Mula2 dulu ingatkan shift lock tu guna untuk lock gear tu dari tertukar mase tgah drive. Contoh macam tgah drive pastu tetiba anak tertekan gear sampai jd R, so bleh lock pakai shift lock ni..haha..tq share 🙂
Jim Mim Ya Lam says
Trm ksih, info yg bermanafaat buat semua pengguna kereta auto......
Hans says
kereta sy bmw E90..auto. gear dlm P tetapi tak boleh digerakkan ke R atau N.
ape patut sy lakukan
Perosak minda says
Beli kereta baru.
DadTheFixer says
Tekan brek dulu baru shif g R atau N
Nazawuj says
Tq info..dh pening fikir camana cara nk parking kalau kena block kereta lain
AO says
Kena try tolak dulu kot kereta yang block tu memang dah free gear.
Ina says
Kalau dah tekan butang lock kt gear skali tolak gear..tpi still bunyi masa nk klua drp keta..kenape ye?kereta kalau tolak mmang dh free gear..tapi nk klua drp pintu berbunyi mcn tk complik ttup la contohnya
Attariq says
Lampu kereta dah buka tapi lampu pada konsol gear masih tak menyala apakah problem nya
din says
bos mau tanya , kalau double park nissan sylphy , masuk gear N , lepas tu nk cabut kunci boleh ke… ada cara
AO says
Boleh cuba sendiri