• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Suzuki Bangunkan Sistem VVT Elektro-Hidraulik yang Lebih Versatil

Suzuki Bangunkan Sistem VVT Elektro-Hidraulik yang Lebih Versatil

February 25, 2020 By Admin PanduLaju Leave a Comment

1k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


SEBELUM ini ada laporan mendakwa Suzuki akan mengikut trend teknologi terkini dalam membangunkan sistem pemasaan injap variabel (VVT) untuk produk superbike jenama itu.

Awalnya, Suzuki membangunkan sistem VVT menggunakan daya sentrifugal daripada pusingan gear-sesondol-sproket (gear-cam-sprocket), sama seperti jentera MotoGP Suzuki, GSX-RR.

Namun, kelemahan sistem tersebut ialah pengaktifan perubahan pemasaan injap yang tidak dapat dilakukan mengikut kehendak penunggang. Ini kerana perubahan pemasaan sistem VVT bergantung kepada halaju GSX-R1000R. Ketika memecut laju, barulah sistem itu diaktifkan.

BACA >>> Giliran Suzuki GSX-R1000 dapat Sentuhan Ilmberger Carbon

Jadi, Suzuki memerlukan penyelesaian teknologi yang bebas menetapkan pemasaan daripada injap. Penyelesaiannya dapat dilihat pada beberapa gambarajah paten yang mendedahkan produk Gixxer dengan enjin VVT Elektro-Hidraulik.

Berdasarkan gambarajah, sistem VVT versi kemas kini itu kelihatan lebih sederhana tanpa kehadiran kabel sela hidraulik yang rumit berbanding paten terdahulu. Ada solenoid terkawal-komputer (computer-controlled solenoid, CCS) di kanan dari kepala silinder.

BACA >>> Suzuki Filipina Lancar Raider J Crossover (2020), Harga RM5.3k

gsxr1000 patent 3
gsxr1000 patent 4

Geseran pemasaan rod aci sesondol (camshaft) diatur seberapa besar tekanan yang disalurkan minyak ke solenoid (menggunakan komputer/unit kawalan). Ini bermakna jentera Suzuki nanti mampu menguruskan sepenuhnya perubahan VVT pada aci sesondol menerusi aturan tekanan yang disalurkan solenoid. Malah, perubahan pemasaan pun boleh divariasikan mengikut kesesuaian tunggangan.

BACA >>> Suzuki Hayabusa Serba Baharu Kembali Pada 2019, Kini Sedang dalam Pembikinan

SUMBER: Bennetts.co.uk

Related

1k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda2 Tagged With: Auto Terkini, Gambarajah Paten, gear-cam-sprocket, paten, roda2, Suzuki, Suzuki GSX-R1000

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Honda Prelude Buka Bab Baru Dalam Dunia Kereta Sport
    Honda Prelude Buka Bab Baru Dalam Dunia Kereta Sport
  • XPENG P7 Disambut Hangat, 10 Ribu Tempahan 7 Minit, Jarak Lebih 700 km, 0-100 km/j 3.7 saat!
    XPENG P7 Disambut Hangat, 10 Ribu Tempahan 7 Minit, Jarak Lebih 700 km, 0-100 km/j 3.7 saat!
  • HYLM Kemas Kini Yamaha YZF-R25 2025 Baharu, Harga RM23,098
    HYLM Kemas Kini Yamaha YZF-R25 2025 Baharu, Harga RM23,098
  • Solfili Lancar Lampu Belakang LED Baharu untuk Yamaha NMAX V2 & XMAX V2
    Solfili Lancar Lampu Belakang LED Baharu untuk Yamaha NMAX V2 & XMAX V2

PANDU UJI

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

SEMPENA bulan patriotik, Proton menganjurkan sesi pandu uji bersama … [Baca Lagi...]

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

BARU beberapa bulan dilancarkan, kenderaan utiliti sukan (SUV) … [Baca Lagi...]

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev