MODEL edisi terhad dan ikonik sentiasa ada nilai tersendiri. Malah, keghairahan peminat membuatkan pengeluar turut sama menyokong penghasilan semula komponen alat ganti model-model tertentu. Selain itu, pengeluar kereta sport dan eksotik mempunyai divisyen khas untuk melakukan restorasi supaya kereta milik pelanggan kembali seperti asal.
Bagi McLaren, kebanggaan mereka ialah model McLaren F1 yang mula dikeluarkan pada 1993. Walaupun sudah berusia lebih dua dekad, tetapi model ini mempunyai nilai mencecah tujuh angka. Hebat!
BACA >>> #RetroAuto: Cerita Menakjubkan di Sebalik Kotak Gear F1 McLaren
DITAYANGKAN DI CONCOURS D'ELEGANCE
Dengan usia tersebut dan harga begitu tinggi di pasaran, pasti ada pemilik yang mahu memperbaharui McLaren F1 milik mereka. Bagi tugas tersebut, McLaren Special Operations (MSO) dipertanggungjawabkan dan pada 6 September nanti sempena pameran auto Concours d’Elegance, satu unit yang sudah dibaik pulih akan ditayangkan kepada umum.
MSO bukan setakat membaik pulih, tetapi turut membangunkan dan mengeluarkan alat ganti McLaren F1 supaya nilai dan statusnya terus terpelihara. Unit bakal ditayangkan itu nanti ialah model dengan nombor siri 063 yang mengambil masa lebih 18 bulan untuk dibaik pulih.
Kerja pemuliharaan unit berkenaan memerlukan badan dan trenkuasa dikeluarkan. Bahagian dalaman dibalut semula dengan kulit semi-anilina asal dan memang material khas untuk unit ini sahaja, serta menggunakan Woking Grey sebagai warna upholsteri.
BACA >>> Jenis Material Kulit untuk Kemasan Dalaman Kereta yang Perlu Anda Tahu
MSO menggantikan stereng dengan stok asli, manakala stereng asal disimpan pemilik kereta sebagai rujukan bersejarah. Selepas bahagian dalaman diperbaharui, panel luaran dipasangkan pada casis 63 yang dicat baharu mengikut warna asal Magnesium Silver dengan mengambil masa hampir 900 jam untuk disempurnakan.
ENJIN DIBINA SEMULA, DIUJI
Ketika badan dan dalaman dibaik pulih, enjin aspirasi natural (NA) 6.1L siap dibina semula, lengkap dengan ujian dyno yang menunjukkan angkasa kuasa 618hp dan mampu membawa McLaren F1 ini pada kelajuan maksimum 391kmj.
Suspensi kereta dihantar semula kepada Bilstein untuk dibaik pulih, manakala aci pacu dan hab turut dihantar kepada pembekal asal bagi tujuan sama. Kerja-kerja membaik pulih F1 nombor 063 ini siap pada Jun lalu selepas hampir 3,000 jam digunakan, termasuk ujian akhir atas jalan raya biasa dan trek. Selepas siap, unit ini diserahkan semula kepada pemilik di Pusat Teknologi McLaren.
Projek restorasi itu ialah sebahagian inisiatif F1 Certification Programme yang mana pemilik diberikan sijil keaslian sah yang hanya dikeluarkan McLaren Automotive yang memperakui rekod kereta seperti keaslian, penyenggaraan, sejarah jalanan atau perlumbaan, dan kondisi kereta. Selain meningkatkan nilai McLaren F1, ia turut memainkan peranan dalam mengekalkan legasi jenama McLaren itu sendiri.
McLaren F1 dikeluarkan pada 1993-1998 dengan jumlah pengeluaran sebanyak 106 unit, dan 64 unit ialah kereta standard jalanan, manakala 28 lagi ialah model trek GTR.
Apa yang penting untuk kereta sebegini, seseorang perlu mampu membeli, menjaga dan membaik pulihnya semula. Semua ini memerlukan kos tinggi tetapi jika dilihat nilai pasaran dan sokongan pengeluar, ia pelaburan berbaloi.
BACA >>> McLaren Senna GTR yang Bagaikan Sirih Pulang ke Gagang, dan Sudah Pun Habis Dijual
Leave a Reply