ENJIN pembakaran dalaman (ICE) berfungsi sebagai generator bagi membekalkan tenaga kepada motor elektrik yang kemudian menggerakkan roda kereta. Inilah teknologi e-POWER daripada Nissan.
Dalam teknologi itu, pengguna masih perlu mengisi minyak dan seperti diperkatakan, fungsi enjin bukan untuk menggerakkan roda.
BACA >>> Nissan Qashqai e-POWER (2022) dengan Enjin 3-Silinder 1.5L Turbo Lancar di Eropah
BACA >>> Bukan Nak Curi Parkir, Terlupa Kereta Tak Ada Pedal Brek Sebab Pandu Nissan Kicks
Teknologi e-POWER kali pertama digunakan pada 2016 menerusi model kompak Note dan kini trenkuasa itu berkembang kepada generasi kedua. Jika sebelum ini Nissan hanya menumpukan pasaran Jepun, pengguna antarabangsa seperti Indonesia dan Thailand pun sudah ditawarkan dengan Kicks e-POWER, manakala Sylphy e-POWER (China) dan Qashqai e-POWER (Eropah).
Berbeza pasaran lain dengan enjin 3-silinder 1.2L, Qashqai e-POWER dilengkapi enjin 1.5L turbo. Agenda e-POWER diperhebat apabila kenderaan utiliti sukan (SUV) X-Trail e-POWER (2022) baharu untuk pasaran Jepun turut menggunakan enjin berkenaan.
X-Trail baharu itu ialah model generasi keempat dan belum dipasarkan di Malaysia dan jiran Asean lain. Ia cuma dilancarkan di China pada 2021 dan Australia pada Mei tahun ini. Model itu dipanggil Rogue di Amerika Syarikat yang dilancarkan pada 2020.
Selain trenkuasa e-POWER, X-Trail Jepun itu tampil menarik dengan teknologi kawalan semua roda e-4ORCE yang menggantikan gandar pada kenderaan pacuan roda konvensional.
Berikut ciri X-Trail e-POWER (2022) versi Jepun:
- Enjin 1.5L VC-Turbo KR15DDT-BM46 dengan pacuan dua roda (2WD).
- Enjin 1.5L VC-Turbo KR15DDT-BM46-MM48 dengan pacuan empat roda (4WD) e-4ORCE.
- Sistem e-4ORCE mengawal daya pemanduan dan pembrekan motor elektrik depan dan belakang bagi memaksimumkan cengkaman atas jalan.
- Dalam kondisi nyah pecut, motor depan dan belakang mengawal keseimbangan regeneratif bagi menstabilkan pergerakan kereta untuk pemanduan lancar.
- Dilengkapi Nissan Safety Assist 360 yang berfungsi menggunakan sensor kamera, radar dan sonar yang sentiasa mengawasi sekeliling kereta.
- Sistem lampu depan LED adaptif.
- Kawalan ProPILOT Park yang mengawal stereng, pedal kuasa, brek, anjakan gear dan brek parkir untuk proses meletakkan kenderaan lebih tepat dan selamat dalam pelbagai situasi.
- Pilihan dua dan tiga baris tempat duduk.
- Turut ditawarkan versi Extremer X dan Autech.
Ada tujuh varian ditawarkan dengan X-Trail S 2WD dijual pada harga 3,198,800 yen (RM103,480) dan paling premium 4,499,000 yen (RM145,547) untuk X-Trail G e-4ORCE 4WD.
BACA >>> Keicar Elektrik Nissan Sakura (2023) Diperkenal, Harga Mula RM80.5k
BACA >>> Nissan LEAF Autech (2022), EV Sporty Mewah pada Harga Mula RM135k
Nissan X-Trail e-POWER Autech
Leave a Reply