ANTARA perkara yang cukup merisaukan pemandu adalah ketika melihat tompokan atau tumpahan bendalir, terutama minyak di bawah kereta mereka. Ini kerana tompokan bendalir tersebut menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena sudah berlaku. Malangnya, anda pula tidak tahu misteri kebocoran bendalir tersebut. Sudahnya, hati jadi tidak tenang.
Apakah kereta anda masih selamat dipandu?
Di bawah ini kami senaraikan panduan pantas untuk membantu anda mengenal pasti apakah sebenarnya jenis kebocoran itu tanpa memerlukan anda memiliki ijazah kimia, apatah lagi cuba rasa bahan kimia itu dengan lidah.
TIP: Jika anda gagal mengenal pasti warna bendalir bocor disebabkan warna jalan, konkrit atau kerikil yang gelap, anda boleh letakkan sekeping kadbod di bawah bahagian kereta yang mengalami kebocoran untuk menadah dan melihat warna bendalir lebih jelas.
Jadi, apakah yang bocor dari kereta saya?
BENDALIR COKLAT ATAU HITAM?
Minyak enjin nampak jernih dan berwarna keemasan apabila pertama kali dituang ke dalam kotak engkol (crankcase) dan selepas digunakan akan bertukar warna kepada coklat cerah, coklat gelap atau hitam disebabkan pendedahan kepada haba dan tekanan.
Kadangkala, kebocoran minyak enjin kelihatan hitam atau coklat kerana turut mengangkut sama kotoran dan likatan lain ketika mengalir sepanjang laluan kebocoran. Tetapi, kadang-kadang, minyak itu akan nampak kurang pekat, terutama jika masih baharu.
BACA >>> #TahukahAnda: Kenapa Perlu Rajin Periksa Paras Minyak Enjin Kereta, Motor?
HIJAU, BIRU, KUNING ATAU JINGGA?
Suatu masa dulu, warna eksklusif penyejuk atau coolant enjin ialah hijau. Namun, apabila industri automotif mula beralih daripada teknologi asid tidak organik kepada asid organik dan asid organik hibrid, palet antibeku mula berkembang. Hari ini, anda boleh dapati coolant dalam warna hijau, biru, oren dan kuning yang paling banyak digunakan, termasuk merah dan merah jambu.
Ada dua tip perlu dibuat jika anda sendiri tidak dapat pastikan bendalir itu ialah coolant dengan hanya melihat warna tompokan bendalir atas jalan. Pertama, ketika enjin betul-betul sejuk, buka penutup radiator dan lihat apakah warna cecair antibeku dalam kenderaan anda itu. Jika sepadan dengan warna bendalir yang bocor, anda sudah pun dapat pengesahan.
Sesetengah coolant berbau tajam seperti ethylene, dan manis seperti propylene glycol yang berbau manis. Cuba sentuh bendalir yang tumpah itu menggunakan jari (jangan bimbang, anda tidak akan cedera), dan dekatkan pada hidung untuk pastikan jika anda dapat mengesan bau serupa seperti dinyatakan. Bendalir coolant juga agak sedikit melekit pada jari.
BACA >>> #TahukahAnda: Kenapakah Cecair Penyejuk @ 'Coolant' Ada Macam-Macam Warna?
CERAH ATAU MERAH JAMBU KOTOR?
Seperti dimaklumkan di atas, warna merah jambu juga boleh jadi ialah coolant enjin, boleh jadi bukan. Mungkin saja bendalir itu ialah minyak gear atau stereng kuasa (power steering) kerana kedua-dua minyak itu turut berada dalam spektrum warna merah jambu. Sama seperti minyak enjin, masa dan haba boleh menggelapkan atau mengotorkan warna dua bendalir tersebut.
JERNIH ATAU KEKUNINGAN?
Kebocoran minyak brek sangat berbahaya kerana sistem brek bergantung kepada tekanan hidraulik untuk mengekalkan tahap keselamatan kuasa membrek dalam sistem.
Tompokan bendalir berwarna jernih atau kekuningan berhampiran roda, dan sepanjang sisi kereta yang terletak salur brek, atau di bawah dinding yang terletak silinder induk (master cylinder) adalah masalah serius yang memerlukan anda memanggil trak tunda. Elakkan memandu sendiri ke bengkel.
Seiring usia bendalir, warna minyak brek juga boleh bertukar gelap. Jadi sentiasa peka setiap kali menilai kesan tumpahan di bawah kenderaan.
BACA >>> #TahukahAnda: Tentang Minyak Brek yang Perlu Anda Tahu, Apakah Itu DOT?
ADAKAH JERNIH?
Ada dua kemungkinan paling hampir dalam mengenal pasti jenis tumpahan bendalir jernih di bawah kereta anda. Pertama, itu cuma air buangan yang berpunca dari salur paip penyaman udara. Kedua, mungkin kebocoran petrol yang mudah dikesan menerusi bau.
Jika petrol bocor, sila hantar ke bengkel. Jangan panik, bawa bertenang!
SUMBER: AutoGuide
Fizal says
Salam bang nak tanya ..baru ni tukar plug kereta
Dari situ ada sikit berair dekat plug tp pomen ckp plug bole guna lg...tp lepas bila dikeluarkan..pomen ada ckp perlu tukar bush atau oil seal..saya x pasti sbb bila kereta x gerak ada tompokan minyak hitam dibawah ..sbb tu minyak hitam selalu kurang....apa perlu saya buat??
Mula2 saya ingat oil filter ..tp meleset sebab lepas tukar still ada tompokan dibawah..apa perlu saya buat??
Abd moti says
Minyak engin senantiasa ada di lantai
Haziq says
Bang nak tanya.. kalau minyak gear tu lepas kita servis, normal ke kalau ada menitik sikit?