HONDA Malaysia mengumumkan rancangan untuk mencapai jualan 80,000 unit kenderaan tahun ini yang merupakan salah satu daripada strategi bisnes 2022.
Sasaran jualan itu dibuat dengan mengambil kira unjuran Jumlah Keseluruhan Industri (TIV) yang diramal mampu mencecah 600,000 unit kenderaan tahun ini.
BACA >>> Jualan Honda Malaysia Jatuh Teruk, Petanda Buruk Industri Automotif Negara?
Honda Malaysia yakin mampu mencapai sasaran itu dengan bantuan dua model serba baharu yang bakal dilancarkan tidak lama lagi selain mengukuhkan aspek khidmat selepas jualan.
Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Madoka Chujo berkata:
“Kami memulakan 2022 dengan momentum kukuh selepas pelancaran City Hatchback serba baharu pada Disember 2021. Model itu meningkatkan penanda aras segmen B-hatchback, menawarkan teknologi termaju iaitu e:HEV, Honda SENSING dan Honda CONNECT.
“Tahun ini kami sudah melancarkan model Civic serba baharu iaitu pada bulan lalu. Kami juga menetapkan penanda aras baharu segmen C dengan tawaran varian VTEC Pengecas Turbo dan Honda SENSING sebagai ciri standard untuk semua varian.”
Beliau mengakui sejak pelancaran dua model itu, pihaknya mencatat momentum jualan baik meskipun berdepan cabaran kejadian banjir pada hujung tahun lalu.
BACA >>> Cerita Kenapa Perodua Tak Dapat Siapkan 70k Unit Tempahan Kereta Tahun Lalu
SIRI RS e:HEV
- Honda Malaysia ada pelan mengembangkan siri RS e:HEV membabitkan barisan model masa depan yang menawarkan emisi karbon rendah, jimat bahan api dan pengalaman pemanduan sport serta menyeronokkan.
- Teknologi e:HEV sedia ada ialah City dan City Hatchback, menerima maklum balas positif daripada pasaran.
- Honda Malaysia mahu cipta lebih banyak penanda aras dalam segmen kenderaan. Ini termasuk pengenalan Teknologi Termaju Generasi Baharu seperti trenkuasa VTEC Turbo, sistem Honda SENSING dan Honda CONNECT.
BACA >>> Benarkah Banyak Bisnes Kereta Terpakai Terjejas?
BISNES KENDERAAN HONDA TERPAKAI
- Buat kali pertama, Honda Malaysia akan teroka bisnes kenderaan Honda terpakai. Ini sebagai usaha menawarkan pilihan lain kepada pelanggan untuk membeli kenderaan Honda.
- Selain itu, Honda Malaysia juga mahu mengembangkan servis mudah alih yang menawarkan lebih banyak opsyen kepada pelanggan. Pemilik kenderaan jenama itu boleh menikmati servis itu dengan membuat janji temu menerusi aplikasi HondaTouch.
BACA >>> Kajian: 7 Sebab Kenapa Pasangan, Keluarga Kerap Bertengkar dalam Kereta
SKOR KAD HONDA 2021
- Honda Malaysia mengekalkan kedudukan sebagai jenama nombor satu dalam segmen kenderaan bukan nasional selama lapan tahun berturut-turut sejak 2014.
- Honda Malaysia catat jualan sebanyak 53,031 unit, menguasai 10.4 peratus TIV negara.
- Wilayah Tengah merupakan kubu kuat Honda Malaysia, mencatat jualan lebih 25,000 unit tahun lalu.
- Wilayah Selatan merekodkan kira-kira 9,800 unit dijual manakala Wilayah Utara menyumbang jualan lebih 9,100 unit.
- Model paling laris ialah City (36 peratus) diikuti HR-V (21 peratus) dan CR-V (14 peratus).
Leave a Reply