DUNIA modifikasi kereta di Amerika Syarikat (AS) memang menarik diikuti dengan pelbagai jenis format sama ada kereta jalanan hingga off-road yang kemudian dipisahkan kepada beberapa kategori lagi.
Antaranya rock crawling yang melibatkan laluan merentasi bongkahan batu atau pelbagai bentuk halangan lain.
Contoh kenderaan diubah suai itu dipamerkan Toyota menerusi trak pikap FJ Bruiser sempena acara Persatuan Pemasaran Barangan Khas (SEMA) 2023. Asalnya ialah trak pikap FJ45 1966 yang juga dibuat sempena meraikan Land Cruiser baharu.
FJ Bruiser itu bukan saja mampu melepasi bongkahan batu, tetapi lebih daripada itu atau ke mana saja. Projek ini di bawah Toyota Motorsports dan apa dilakukan adalah menghubungi divisyen Toyota Racing Development (TRD) di Costa Mesa, California.
Trenkuasa asal diganti enjin versi ubah suai TRD 358 inci padu (5,866cc) V8 yang digunakan dalam kejuaraan NASCAR Cup Car dengan output kuasa 725hp.
Kekuatan enjin dipindahkan melalui kotak gear lumba 3-kelajuan daripada Rancho Drivetrain Engineering dengan ekzos MagnaFlow melepaskan hiburan telinga yang kuat.
Setia dengan cara lama, FJ Bruiser kekal menggunakan gandar tegar (solid axle). Diferensial belakang pula daripada Currie dan kotak pindahan dibekalkan Advanced Adapter Atlas dengan fungsi 4-kelajuan 2WD dan 4-kelajuan 4WD.
Pakej pacuan tersebut membolehkan FJ Bruiser menjelajah halangan pada kelajuan 19kmj dan rev enjin 7,000rpm dalam gear paling rendah.
Tidak hanya merentasi halangan, FJ Bruiser juga boleh memecut hingga 265kmj @ 7,000rpm dalam gear tertinggi. Sekiranya ada batuan atau objek lain di bawah, sistem trek ala kereta kebal boleh digunakan untuk melepasi permukaan di bawah.
Trek daripada CAMSO boleh dikawal dari dalam trak pikap tanpa perlu keluar memasang winc. Mod 'kereta kebal' boleh dihidupkan menggunakan butang.
Ubah suai komponen moden dan mengekalkan identiti trak pikap klasik FJ tidak mudah. Pasukan ubah suai membina casis tiub penuh dan frem keselamatan yang mana struktur baharu itu dipadankan pada badan FJ.
komponen suspensi terdiri daripada absorber Fox dan spring Eibach, manakala tayar BF Goodrich Krawler T/A KX saiz 42 inci dipakaikan kepada rim Method Beadlock 20 inci.
Bahagian dalaman juga tidak kurang hebat hasil kerjasama Complete Customs. Kerusi MOMO Daytona EVO dibalut semula, manakala stereng MOMO Jackie Stewart 1968 menemani pemandu melepasi halangan mencabar atau menikmati tiupan angin di jalan raya.
Leave a Reply