BERITA baik buat warga kota Kuala Lumpur, terutama penduduk sekitar Lembah Pantai. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) melancarkan laluan baharu untuk perkhidmatan bas percuma GoKL, dinamakan Laluan Merah Jambu (Pink Line) yang akan melalui jalan raya utama sepanjang LRT Universiti dan PPR Pantai Ria.
Pelancaran laluan baharu bas GoKL itu, yang dirasmikan Datuk Bandar KL, Khalid Samad dan turut dihadiri Ahli Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil, berlangsung serentak dengan operasi bas, bermula semalam setiap hari dari jam 6 pagi hingga 11 malam dengan anggaran kekerapan 15 minit. Laluan baharu itu akan meliputi 12 hentian, bermula hab LRT Universiti hingga PPR Seri Pantai.
BACA >>> UK Tawar Insentif £3k Setahun Jika Serah Kereta dan Pilih Naik Pengangkutan Awam
Laluan Merah Jambu itu juga ialah laluan GoKL kedua yang dilancarkan tahun ini selepas Parlimen Titiwangsa-Setiawangsa, dan bakal memberikan manfaat kepada penduduk Kampung Kerinchi dan Pantai Dalam yang sebelum ini berdepan kekangan pengangkutan ke stesen pengangkutan awam utama seperti KTM Komuter dan LRT.
Perkhidmatan bas GoKL sudah beroperasi di ibu kota sejak 2012 membabitkan pelbagai laluan perjalanan yang dibezakan menerusi warna:
- Laluan Hijau: KLCC ke Bukit Bintang
- Laluan Ungu: Pasar Seni ke Bukit Bintang
- Laluan Biru: Titiwangsa Bus Terminal ke Bukit Bintang
- Laluan Merah: Titiwangsa Bus Terminal ke KL Sentral
- Laluan Jingga: Titiwangsa Bus Terminal ke MINDEF
- Laluan Merah Jambu: Stesen LRT Universiti ke PPR Seri Pantai (baharu)
KOMEN
Tahniah kepada DBKL, Datuk Bandar dan mereka yang bertanggungjawab merealisasikan perkhidmatan bas percuma GoKL ini. Menariknya, bas ini bukan seperti apa yang dibayangkan orang ramai apabila bersembang pasal 'benda percuma', lebih-lebih lagi buat mereka yang langsung tiada pengalaman naik pengangkutan awam dan hanya tahu kondem saja.
Berdasarkan pengalaman peribadi, dan bagi mereka yang pernah naik bas GoKL, anda pasti setuju jika kami katakan bas GoKL antara pengangkutan awam yang memiliki kualiti perkhidmatan terbaik. Malah, bas tersebut mendapat reputasi yang bagus dalam kalangan pelancong asing dari segi kebersihan, kecekapan dan keselesaan.
Kami juga memuji keputusan tepat DBKL untuk meluaskan perkhidmatan bas percuma di kawasan berkepadatan tinggi di KL yang biasanya bertumpu di kawasan perumahan jenis pangsapuri kos rendah dan sederhana. Kita juga maklum rata-rata penduduk di kawasan tersebut terdiri daripada golongan berpendapatan rendah dan sederhana.
Memang diakui, antara faktor utama yang menghalang penduduk di kawasan itu menggunakan pengangkutan awam ialah akses ke stesen utama seperti LRT dan KTM Komuter. Sesetengah perhentian bas memerlukan orang ramai berjalan jauh ke sana. Ini ditambah pula kos tambang bas atau Grab, yang belum dicampur lagi tambang tren pergi dan balik. Inilah sebab ramai memilih berkenderaan sendiri.
BACA >>> Teksi Sungai Terbang Bakal Jadi Pengangkutan Awam di Paris Menjelang 2017
Jadi, kami jangka pengenalan bas GoKL di kawasan disebutkan itu dapat mengurangkan kesesakan sedia ada selain menggalakkan orang ramai menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam.
Terbaik DBKL!
Azrul says
Bas go kl ni memang smua takde adap ke nak marah2 pelangan MCM Kami hadap sangat nak Naik .. kalau kerja buat Cara kerja jangan na marah2 pelangan yg menaiki