• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda2 / 12 Fakta Pantas: Honda CBR250RR (2020) Lancar di Jepun, Harga Mula RM32.7k

12 Fakta Pantas: Honda CBR250RR (2020) Lancar di Jepun, Harga Mula RM32.7k

July 24, 2020 By Admin PanduLaju 2 Comments

7.4k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


HONDA Japan baru saja melancarkan Honda CBR250RR (2020) yang pastinya dinantikan peminat Honda dan sportbike suku liter sedunia selepas beberapa foto intip bocor di media sosial.

Bilakah masuk Malaysia? Tunggu sajalah, kata orang kalau ada rezeki dan jodoh tak ke mana. Berikut beberapa fakta pantas yang perlu anda tahu tentang CBR250RR (2020) baharu ini:

1. Trenkuasa dipertingkat dan dilengkapkan ciri klac antigelincir Assist & Slipper dan anjakan gear lancar Quick Shifter. Seperti laporan terdahulu, CBR250RR (2020) kini berkuasa 39hp @ 13,000rpm (+3PS)  dan tork 25Nm @ 11,000rpm (+2Nm).

2. Harga kekal sama dan dijadualkan berada di pasaran Jepun September nanti.

3. Walaupun, Kawasaki Ninja ZX-25R memiliki kuasa 43hp @15,500rpm, itu tidak bermakna CBR250RR tidak mampu memintas pesaing itu jika mengambil kira berat badan ringan dan pengendalian tajam serta tiada masalah jeda kuasa pada ouput enjin.  Nisbah kuasa kepada berat adalah 4.097, iaitu hampir dengan ZX-25R STD (4.066) dan SE (4.088).

BACA >>> #ApaNakBuat: 5 Tip Cuci Sportbike Supaya Kekal Anggun, Bersih

honda-cbr250rr-2020-jepun-7
honda-cbr250rr-2020-jepun-8
honda-cbr250rr-2020-jepun-9

4. Tambahan kuasa enjin disumbangkan rekabentuk piston baharu yang meningkatkan nisbah mampatan 12:1 berbanding 11:5 pada model terdahulu.

5. Alur gelang piston disadur timah dan konrod diperkuat.

6. Bagi meminimumkan kehilangan geseran, diameter syaf imbang (balancer shaft) dikurangkan, termasuk beban spring injap dan tambahan takik (notch) pada hujung bawah silinder untuk mengurangi kehilangan pam pada mesin.

honda-cbr250rr-2020-jepun-11
honda-cbr250rr-2020-jepun-10-

7. Dengan mengoptimumkan sistem ambilan dan mengubah struktur dalaman mufler (bentuk masih sama), bahagian trenkuasa dapat dipertingkat.

8. Honda juga menambah baik ketepatan sistem throttle-by-wire. Kehadiran ciri A&S mengurangkan tekanan operasi pada tuil klac dan mengelak tayar belakang terangkat.

9. Tawaran ciri Quick Shifter melancarkan anjakan gear. Bagaimanapun ciri ini ditawarkan berasingan pada harga 25,300 yen (RM1,008). Honda turut menawarkan tiga mod tunggangan dengan karakteristik pengendalian berbeza.

honda-cbr250rr-2020-jepun-19
honda-cbr250rr-2020-jepun-20
honda-cbr250rr-2020-jepun-21
honda-cbr250rr-2020-jepun-18

10. Geseran suspensi depan showa SFF dikurangkan dan kekuatan damper dioptimumkan untuk memudahkan pengendalian dalam bandar dan litar. 

11. Tiada perubahan struktur asas seperti frem keluli tahan karat yang mengimbangi fleksibiliti dan asimetrikal  aluminum swing arm dengan suspensi pro link. Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) didatangkan standard untuk semua varian.

12. CBR250RR (2020) ditawarkan dalam empat pilihan warna:

  • Grand Prix Red (tiga warna) - 854,700 yen (RM34,060)
  • Matt Gun Powder Black Metallic (hitam), Pearl Glare White (putih), Grand Prix Red (merah) - 821,700 yen (RM32,740)

BACA >>> Honda Jepun Perkenal Sistem Anti-Kecurian untuk CBR250RR

SPESIFIKASI HONDA CBR250RR

ENJIN: 2-silinder 4-lejang 249cc DOHC penyejukan air PGM-FI
KUASA DAN TORK: 39hp (41ps) @ 13,000rpm; 25Nm @ 25Nm @ 11,000rpm
TRANSMISI: Manual 6-kelajuan sirat malar (constant mesh), klac basah multiplat
NISBAH MAMPATAN: 12:1
TINGGI PELANA: 790mm
BERAT: 168kg
SUSPENSI: Telekospik terbalik USD (depan); Monoshock dengan swingarm Prolink (belakang)
BREK: Brek cakera hidraulik (depan dan belakang)
TAYAR: 110/70R17M/C 54H (depan); 140/70R17M/C 66H (belakang)
KAPASITI TANGKI: 14 liter

GALERI
honda-cbr250rr-2020-jepun-22
honda-cbr250rr-2020-jepun-23
honda-cbr250rr-2020-jepun-1
honda-cbr250rr-2020-jepun-2
honda-cbr250rr-2020-jepun-4
honda-cbr250rr-2020-jepun-grand-prix-red-stripe
honda-cbr250rr-2020-jepun-grand-prix-white
honda-cbr250rr-2020-jepun-3
honda-cbr250rr-2020-jepun-matt-gun-powder-black-metallic
honda-cbr250rr-2020-jepun-pearl-glare-white
honda-cbr250rr-2020-jepun-5
honda-cbr250rr-2020-jepun-7
honda-cbr250rr-2020-jepun-8
honda-cbr250rr-2020-jepun-9
honda-cbr250rr-2020-jepun-11
honda-cbr250rr-2020-jepun-10-
honda-cbr250rr-2020-jepun-14-
honda-cbr250rr-2020-jepun-15
honda-cbr250rr-2020-jepun-26
honda-cbr250rr-2020-jepun-13
honda-cbr250rr-2020-jepun-16
honda-cbr250rr-2020-jepun-6
honda-cbr250rr-2020-jepun-12
honda-cbr250rr-2020-jepun-17
honda-cbr250rr-2020-jepun-18
honda-cbr250rr-2020-jepun-19
honda-cbr250rr-2020-jepun-20
honda-cbr250rr-2020-jepun-21
honda-cbr250rr-2020-jepun-24
honda-cbr250rr-2020-jepun-25
honda-cbr250rr-2020-jepun-27
honda-cbr250rr-2020-jepun-28

SUMBER: YoungMachine

Related

7.4k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Roda2 Tagged With: Auto Terkini, Boon Siew Honda (BSH), Honda, Honda CBR250RR, Honda CBR250RR (2020) Facelift, roda2, sportbike, sportbike 250cc, Sportbike Suku Liter

Comments

  1. Jan says

    July 24, 2020 at 6:22 PM

    x mustahil boleh lawan zx25r spec jepun. tapi zx25r spec indonesia lebih berkuasa, lebih kurang 49hp. jauh beza dgn 41hp.

    Reply
  2. Mohd Al Faizal says

    July 25, 2020 at 2:13 PM

    That mini superbike is very suspension and full setting conditions good long distance to get pick up and cornering who wan't try race your maybe now the honda cbr 250rr engine after use

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Sekitar Lembah Klang Tutup Sempena Sidang Kemuncak ASEAN
    Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Sekitar Lembah Klang Tutup Sempena Sidang Kemuncak ASEAN
  • Lelaki Curi Kenderaan Majikan Terlibat Dua Kemalangan Sebelum Maut Dirempuh Lori
    Lelaki Curi Kenderaan Majikan Terlibat Dua Kemalangan Sebelum Maut Dirempuh Lori
  • AFA Prime: Projek Lebar Lebuhraya KL-Karak Bermula Q2 2025
    AFA Prime: Projek Lebar Lebuhraya KL-Karak Bermula Q2 2025

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev