DALAM tempoh dua hingga tiga tahun kebelakangan ini, hubungan sesama Toyota dan Suzuki dilihat harmoni apabila dua pengeluar itu saling bekerjasama. Ini boleh dilihat di India dan Afrika.
Khabar terkini mengatakan kedua-dua pengeluar automotif sedang berpakat mahu membentuk perikatan baharu yang akan menumpukan kepada pertumbuhan teknologi kereta autonomi. Ini bakal menyaksikan dua jenama saling berkongsi trenkuasa dan sistem sokongan lain.
Dalam kesepakatan membentuk perikatan khas, Toyota dan Suzuki juga saling membeli saham satu sama lain.
Toyota dilaporkan membeli 4.94 peratus saham Suzuki, bernilai 96 bilion yen (RM3.79 bilion), manakala Suzuki membeli 0.2 peratus saham Toyota dengan anggaran nilai 48 bilion yen (RM1.89 bilion) yang secara tidak langsung mengukuhkan perikatan sesama pemegang saham.
Dua pengeluar itu turut berkongsi objektif utama yang mahu dicapai daripada perikatan tersebut, iaitu mensasarkan pertumbuhan berterusan dalam menghadapi cabaran baharu industri automotif menerusi pembangunan dan memperhalusi hubungan kerjasaam bidang baharu seperti kenderaan autonomi.
BACA >>> Renault Tidak Minat Lagi Masuk Pasaran Amerika, Lebih Teruja dengan China, Rusia
BACA >>> Mitsubishi Pindah Ibu Pejabat di Amerika, Kini Lebih Dekat dengan Nissan
BERKONGSI TEKNOLOGI BANGUNKAN KERETA ELEKTRIK
Berdasarkan maklumat awal 2019, Suzuki akan mendapat peluang menggunakan teknologi enjin elektrik Toyota, dan sebagai balasan, Toyota diberikan akses kepada enjin Suzuki untuk mengembangkan model kompak jenama itu.
Antara produk diperkenalkan Toyota ialah Glanza, iaitu model rebadge daripada hatchback Suzuki Baleno. Pada masa depan, Suzuki akan melakukan rebadge Toyota RAV4 dan Toyota Corolla Wagon yang akan dipasarkan di Eropah.
Toyota juga akan terbabit dalam pengeluaran produk Suzuki di Poland. Kerjasama Suzuki-Toyota sendiri makin meluas menerusi jaringan kerjasama dibangunkan Toyota. Seperti diketahui, Toyota adalah syarikat induk yang memiliki subsidiari seperti Daihatsu dan Hino, termasuk memegang 16 peratus saham Subaru dan 5 peratus saham Mazda.
BACA >>> Toyota Buka Kilang di Myanmar Walaupun Pasaran Kecil, Signal untuk Pengeluar Lain?
Leave a Reply