MUNGKIN ada yang keliru tentang pecahan dirt bike antara motocross, enduro dan dual-guna (dual-purpose). Saya sendir pun kadangkala susah hendak membezakan kerana ketiga-tiga jenis motosikal itu nampak sama. Jadi apakah perbezaannya?.
Sebenarnya, tiga jenis motosikal itu memiliki perbezaan ketara dari segi spesifikasi atau fungsi. Berikut ringkasan tentang tiga jenis dirt bike berkenaan:
BACA >>> #ApaNakBuat: 10 Perkara yang Anda Perlu Tahu Sebelum Beli Motosikal
1. MOTOCROSS (MX)
Motocross ialah jentera perlumbaan off-road di litar khas. Disebabkan ia sejenis motosikal lumba, jadi spesifikasi jentera juga bukan ringkas. Motocross biasanya menggunakan enjin berkapasiti 125-450cc, casis kukuh, tayar berbunga tebal dan dipasangkan damper berjenama dan berkualiti premium.
BACA >>> Husqvarna Siap Sedia Lancar 7 Enduro Serentak Julai Ini
2. ENDURO
Enduro ialah terbitan daripada perkataan 'enduran'. Jadi ia merujuk kepada motosikal lumba yang dikhaskan untuk menguji ketahanan penunggang dan jentera dalam menghadapi pelbagai cabaran rupa bumi. Contohnya, ketika meredah hutan, pelbagai halangan perlu ditempuhi seperti dahan pokok rendah, pokok tumbang, jalan berbatu dan berkerikil, menyeberang sungai atau jeram, dan bergerak atas permukaan pasir dan lumpur, termasuk mendaki dan menuruni bukit dengan jarak perjalanan jauh.
Jentera enduro memerlukan prestasi mantap walaupun tidak seistimewa motocross. Antara, ciri khas enduro, ia dilengkapi lampu depan untuk pencahayaan malam. Tayar digunakan mirip tayar motocross dengan bunga tayar tebal berbentuk dadu. Motosikal enduro biasanya memiliki tangki minyak lebih besar atas kapasitinya tunggangan lebih jauh.
BACA >>> Kenapa Tidak Ramai Pelumba Motocross yang KO Walaupun Kerap Jatuh Motor?
3. DWI-GUNA (DUAL-PURPOSE)
DUAL-GUNA atau dual-purpose/dual-sport ialah jenis motosikal yang sah ditunggang atas jalan raya biasa. Maksudnya, motosikal ini mampu melepasi roadblock JPJ dengan tenang.
Ini kerana motosikal, yang juga digelar trail bike, dilengkapi aksesori patuh undang-undang seperti lampu utama, lampu belakang, signal belok, cermin sisi, hon, spidometer dan plat nombor kenderaan. Aspek spesifikasi pula, motosikal dwi-guna diakui tidak semantap motocross dan enduro.
Tayar digunakan ialah jenis pelbagai guna yang juga boleh digunakan untuk tujuan off-road selain jalan raya biasa. Motosikal dwi-guna ialah pilihan sesuai kepada mereka yang meminati dirt bike dan mahu menjadikan ia sebagai jentera tunggangan harian.
Ia boleh diibaratkan seperti 'SUV motosikal' yang hari ini lebih kepada kenderaan acah off-road saja, sedangkan tuannya mungkin sekalipun belum pernah masuk hutan dan naik bukit. Paling ekstrem pun mungkin cuma meredah banjir di tengah bandar.
SUMBER: NaikMotor
Neil Ahmed says
Hypermotard user! Raise your hand!
Rovadson says
Motocross boleh ka di gunakan jalan jauh?