INGIN tahu perbezaan HP, BHP dan PS? Artikel kali ini akan menghuraikan satu persatu setiap istilah ukuran tersebut secara ringkas supaya mudah difahami pembaca semua. Jadi, teruskan membaca.
Sebenarnya, inilah antara soalan klise yang paling kerap ditanya selain daripada 'berapa top speed'? Apakah perbezaan tiga istilah tersebut? Apapun, memang munasabah soalan itu ditanya, dan akan sentiasa wujud zaman berzaman selagi masing-masing pengeluar tidak bersepakat mahu menggunakan istilah yang sama.
Kewujudan pelbagai indikator kuasa itu dengan mudah mengelirukan mereka yang tidak tahu tentang automotif, dan jika tidak berhati-hati dapat memberikan tanggapan salah sama ada sebuah jentera itu lebih berkuasa ataupun kurang berbanding angka sebenar.
BACA >>> #TahukahAnda: Kuasa Kuda (hp) dan Tork (Nm) Bukan Penentu Kereta Power?
PERSAMAAN KUASA
Begini, kuasa (power) ialah ukuran kerja (work) dibahagikan dengan masa (time), dengan persamaan seperti berikut:
- Kuasa (P) = Kerja (W) / Masa (T)
Kerja pula didefinisikan sebagai daya (force) didarabkan jarak (distance/displacement).
- Kerja (W) = Daya (F) * Jarak (D)
Persamaan asas di atas ini adalah definisi pertama dari mana munculnya istilah kuasa kuda atau hp (horsepower).
Seorang jurutera legenda Scotland, James Watt mengukur kuasa tarikan kuda yang mengangkut naik bijih lombong menggunakan aci (shaft). Beliau mendapati 1hp bersamaan ~33,000 kaki-paun (foot-pound) per minit kerja. Susulan penemuan itu, definisi 1hp mula wujud dan digunakan secara meluas.
APAKAH PERBEZAAN HP DENGAN BHP DAN PS?
Persamaan metrik (juga jadi ukuran rasmi Malaysia) bagi kuasa kuda tunggal, dirujuk sebagai 1PS, adalah bersamaan 4,500 kilogram-meter per minit (kgm), yang dibundarkan kepada 32,550 kaki-paun per minit, atau 0.9863hp (dibundarkan menjadi 1hp).
Rating kuasa kuda enjin biasanya diukur menggunakan dinamometer, dalam bentuk brek mekanikal yang dikenakan pelbagai beban ke atas enjin yang sedang bergerak supaya kuasa dan tork dapat dikira pada rev enjin berbeza - juga dikenali kuasa kuda brek atau brake horsepower (bhp), yang selalu dinyatakan bersama rpm tertentu.
Akibat susut geseran (friction loss), bhp yang diukur pada aci (shaft) output enjin adalah sentiasa rendah berbanding kuasa kuda tertera (indicated horse power) enjin - nama diberikan kepada jumlah keseluruhan kuasa dihasilkan pembakaran bahan api dalam silinder. Sebenarnya, hanya jurutera cenderung bersembang tentang indicated power. Fahami dan jangan keliru!
KUASA KUDA RODA?
Kuasa kuda roda (wheel horsepower, WHP) pula tidak biasa digunakan, kerana ukuran melibatkan roda dan permukaan jalan, dan bacaan diperoleh adalah lebih rendah daripada semua angka bhp penting, disebabkan susut geseran daripada kotak gear dan trenpacu (drivetrain).
Jadi, tidak mengejutkan tiada sesiapa dalam industri kereta mahu menguar-uarkan angka yang rendah, walaupun ia relevan untuk dibuat perbandingan. Bagaimanapun, bergantung pula dengan siapa kita bersembang kerana WHP dan BHP memang kerap saling digunakan yang mungkin menyebabkan kekeliruan.
Apa saja cara ukuran, rating kuasa kuda kereta - atau kadar kerja - bergantung kepada seberapa banyak bahan api enjin yang boleh dibakar pada masa tertentu. Inilah sebab kenapa kuasa kuda cenderung meningkat ketika rev enjin meningkat (hingga tahap tertentu) kerana anda sedang menyuap lebih bahan api ke dalam silinder.
SUMBER: AutoExpress
Leave a Reply