ANDA mungkin fikir sistem brek kereta secara relatif ialah sangat ringkas. Tanggapan tersebut betul jika itu hanya brek konvensional jenis dram tanpa Sistem Brek Anti-Kunci (ABS). Namun kenderaan moden masa kini sudah siap didatangkan dengan sistem brek termaju. Malah Malaysia sendiri sudah mewajibkan ciri ABS dan Kawalan Stabiliti Elektronik (ESC) untuk kenderaan penumpang sebagai syarat jualan pasaran tempatan.
Asasnya, sistem brek moden hari ini menumpukan kepada teknologi yang dapat menghalang brek daripada terkunci, mengagihkan daya brek sama rata kepada keempat-empat tayar dan menggunakan brek untuk membantu pemandu mengawal kenderaan lebih baik.
BACA >>> #RetroAuto: Evolusi Sistem Brek, daripada Blok Kayu kepada ABS, EBD dan BA
Artikel kali ini akan membincangkan tentang satu lagi teknologi brek kenderaan, dinamakan Agihan Brek Elektronik (EBD) yang kini dikombokan bersama ABS dan semestinya dibangunkan untuk meningkatkan keselamatan pemandu, terutama ketika berlaku situasi kecemasan.
APAKAH EBD?
Agihan Brek Elektronik (EBD) ialah subsistem kepada ABS dan ESC. Teknologi ini menggunakan ESC dan ABS untuk mengenal pasti agihan daya brek yang sesuai untuk keempat-empat roda ketika pemandu menekan brek.
EBD juga menggunakan sensor rewang (yaw) untuk mengesan olengan dan anggulan (roll and pitch) ketika membelok. Katakan kereta membelok ke kanan dan mengalami olengan sisi, yang mana sudut miring lebih bertumpu kepada tayar kiri dan menyebabkan berat kenderaan beranjak ke tayar kanan.
BACA >>> #ApaNakBuat: Bagaimanakah Cara Betul Membrek Kereta dengan ABS?
Dalam senario ini EBD akan melaraskan agihan daya brek kepada tayar luar (tayar kiri), dan mengunci tayar dalaman (tayar kanan. Lihat video di bawah untuk pemahaman:
EBD juga membantu menambah baik pengendalian kenderaan. Jika memandu terlalu laju di selekoh dan mula mengalami insiden belokan kurang (understeer), iaitu situasi stereng dipusing, tetapi kenderaan gagal mengikut arah putaran stereng, di sini sistem EBD akan mengaktifkan input brek mengikut keperluan roda.
Maknanya, sistem akan mengenakan brek pada tayar yang kurang traksi atau cengkaman, dan menyerap tork bagi memulihkan kawalan kenderaan. Sistem ini bekerja cukup pantas dan cekap hingga kebanyakan pemandu sendiri tidak dapat mengesan bagaimana ia beroperasi. Ini kerana EBD bekerja secara automatik setiap kali brek ditekan.
ADAKAH SEMUA KERETA HARI INI MENAWARKAN EBD?
Ya, boleh dikatakan begitu. Lebih-lebih lagi jika sesebuah model itu dilengkap teknologi ABS dan ESC, serta boleh dianggap sebagai teknologi tiga sekawan - ABS, ESC dan EBD. Agak janggal, pelik dan patut dijauhkan jika masih ada pengeluar yang gagal melengkapkan teknologi tiga sekawan ini. Malah, Perodua Myvi paling asas, iaitu versi manual pun turut dilengkapkan dengan teknologi ini.
Sila baca pautan di bawah ini untuk memudahkan lagi pemahaman anda:
BACA >>> Apakah Kawalan Stabiliti Elektronik (ESC), Propaganda Jualan atau Ciri Keselamatan?
BACA >>> #TahukahAnda: Tentang Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) yang Perlu Anda Tahu
BACA >>> #TahukahAnda: Apakah Kawalan Traksi (TRC)? Bagaimanakah Ia Berfungsi?
SUMBER: AutoGuide
Leave a Reply