• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Monopoli TnG Berakhir 2025, Boleh Bayar Tol Guna Pelbagai Mod Digital?

Monopoli TnG Berakhir 2025, Boleh Bayar Tol Guna Pelbagai Mod Digital?

January 26, 2022 By Shawkath Leave a Comment

186
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


PENGGUNA lebuh raya berpeluang membuat bayaran tol menggunakan mana-mana penyedia pembayaran digital dan bukan hanya Touch 'n Go (TnG).

Ini kerana penggunaan kad TnG untuk akses tol lebuh raya akan ditamatkan pada 2025, manakala lorong SmartTAG akan dimansuhkan berperingkat. Perkara itu dinyatakan Menteri Kanan Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof dalam temu bual dengan portal Free Malaysia Today.

BACA >>> Kerajaan Arah PLUS, TnG Kemukakan Justifikasi Harga RFID RM35

Beliau berkata;

Tidak lama lagi, terpulang kepada orang ramai untuk menggunakan mana-mana mod pembayaran digital - sama ada mahu menggunakan Touch 'n Go eWallet, kad debit, kad kredit, Visa, Mastercard atau apa-apa jenis sistem pembayaran (elektronik), selagi terdapat pautan yang tersedia di lebuh raya."

Menurutnya, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) sedang berusaha memastikan orang ramai dapat menggunakan kaedah pembayaran secara atas talian.

Kami sudah mendengar permintaan rakyat untuk membuka lebih banyak (pembayaran atas talian) dan kami sedar orang ramai merungut mereka perlu membayar lebih awal untuk Touch 'n Go sama ada guna (lebuh raya) atau tidak.”

Bagaimanapun, pelaksanaan itu tertakluk kepada kadar penggunaan RFID selepas mencapai kadar memuaskan dan apabila syarikat konsesi lebuh raya bersedia dengan penyedia pembayaran dalam talian tambahan. Apabila dilaksanakan, cuma satu tag RFID diperlukan untuk tujuan itu.


Syarikat konsesi lebuh raya diarahkan bersedia melaksanan sistem aliran bebas berbilang lorong (MLFF) menjelang 2025 iaitu tanpa palang, dan pondok tol, termasuk lorong khas. Lorong MLFF itu kelak akan menggunakan struktur gantri yang dilengkapi teknologi  pengecaman plat nombor automatik (ANPR) di lokasi tertentu.

Fadillah berkata:

Jika kami rasa akan ada sedikit kelewatan beberapa syarikat konsesi lebuh raya, kami mungkin mempertimbangkan model pelaburan swasta atau inisiatif kewangan swasta untuk mengambil alih (sistem MLFF).

"Model pelaburan swasta ialah sistem terbuka. Seperti anda lihat ada banyak lebuh raya negara ini dan semua sistem perlu disepadukan. Jika kita lihat di Singapura dan Taiwan, mereka ada kawalan autoriti tunggal.”

Bagaimanapun, ada beberapa perkara perlu diperhalusi LLM sebelum melaksanakan sistem MLFF, iaitu dari segi:

  • Peraturan
  • Prosedur penguatkuasaan
  • Pembangunan infrastruktur
  • Kadar penembusan RFID
  • Pelan komunikasi untuk pelaksanaan MLFF

Fadillah menjelaskan sistem MLFF ialah faktor utama dalam rangka tindakan Sistem Pengangkutan Pintar (ITS) untuk rangkaian lebuh raya masa depan. Peringkat perintis ANPR sedang dilakukan di Lebuhraya Kajang-Seremban (LEKAS).

Kami juga sedang melihat cadangan untuk perkongsian awam-swasta atau PFI, tertakluk kepada perbincangan lanjut dengan syarikat konsesi LEKAS dan satu lagi projek perintis di Lebuhraya Besraya tidak lama lagi.”

BACA >>> Kerajaan Gesa Konsesi Beri Pilihan RFID, SmartTAG dan TnG untuk Tol Lebuh Raya
BACA >>> Menteri Gesa PLUS, TnG Selesaikan Isu RFID!
BACA >>> TnG, SmartTag Mungkin Dihentikan Penghujung 2023

SUMBER: MSTAR | TheStar

Related

186
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Auto Terkini, Datuk Seri Fadillah Yusof, Isu RFID, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), PLUS Malaysia Berhad, RFID, TnG, tol, Touch N Go

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
    Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
    BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
  • #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?
    #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu Uji

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my