NORMA baharu, Automobili Lamborghini pada 7 Mei lalu memperkenalkan Huracan EVO RWD Spyder secara maya menggunakan teknologi imej janaan komputer, realiti terimbuh (AR) yang membolehkan pengguna melihat rekabentuk model baharu pacuan roda belakang itu seperti dunia sebenar (imbas kod bar di bawah).
Pelancaran secara AR itu adalah kali pertama diperkenalkan dalam dunia automotif. Tetapi bukankah Lamborghini sudah memperkenalkan Huracan EVO RWD awal tahun ini?
BACA >>> Lamborghini Miura SV (1974) Keluarga Diraja Arab Saudi Kini di UK, Bernilai RM13.8 Juta
Asasnya Lamborghini mempunyai dua gaya badan dan terbaharu ini adalah varian konvertibel, iaitu bumbung terbuka. Dari segi rekabentuk, gaya badan sama saja seperti model coupé kecuali beberapa perbezaan seperti penutup enjin lut sinar digantikan bonet berliang yang memuatkan bumbung retrak jenis lembut (soft top).
Bumbung retrak itu boleh disimpan masuk ke belakang dalam masa 17 saat ketika memandu dalam halaju hingga 50kmj. Selain itu, cermin belakang boleh dibuka secara elektronik yang berfungsi sebagai pengadang angin (windshield) apabila dibuka dan apabila ditutup menawarkan bunyi deruman enjin V10.
Huracan EVO RWD Spyder dipacu enjin 5.2L V10 membekalkan kuasa 610hp dan tork 560Nm, sama seperti versi coupé biasa, dan dipadankan transmisi dual-klac (DCT) LDF 7-kelajuan. Kuasa pecutan 0-100kmj hanya memerlukan 3.5 saat, manakala kelajuan maksimum mencapai angka 324kmj, sedikit perlahan berbanding 325kmj untuk model coupé (1kmj saja).
Selain pecutan memukau, super car ini memiliki daya membrek pendek, iaitu 100-0kmj pada jarak 32.2 meter. Bagi pemanduan, butang ANIMA pada stereng menawarkan opsyen mod seperti STRADA untuk kestabilan dan keselamatan dengan mengurangkan gelinciran roda belakang.
Mod SPORT memberikan keseronokan drift yang membolehkan roda belakang menggelungsur dan meluncur ketika memecut. Mod CORSA pula mengoptimumkan cengkaman dan kelincahan kereta apabila keluar dari selekoh dalam pemanduan prestasi.
Menambahkan lagi keseronokan pemanduan adalah sistem kawalan P-TCS yang ditala khas untuk hantaran tork secara konsisten dengan memastikan cengkaman kereta dibetulkan apabila memecut keluar dari selekoh tajam atau beraksi drift.
BACA >>> Ferrari 1488 Spider Concept - Superbike yang Cuma Ada Satu Unit di Dunia Mahu Dijual
Badan Huracan EVO RWD Spyder dibuat daripada aluminium dan resin termoplastik atas casis ringan campuran (hibrid) aluminium dan gentian karbon. Berat kering kereta hanya 1,509kg, manakala nisbah kuasa (hp) kepada berat (kg) ialah 1hp:2.47kg. Nisbah pembahagian berat pula pada kadar 40:60.
Berat kereta, 120kg, bertambah daripada versi coupé disebabkan kehadiran bumbung retrak. Standard untuk setiap pembelian ialah rim 19 inci Kari dengan tayar khas Pirelli P Zero. Pelanggan juga boleh memilih rim 20 inci dan brek gentian seramik.
Penghantaran pertama Huracan EVO RWD Spyder akan dibuat dalam masa beberapa bulan lagi yang mana harga di beberapa pasaran utama sudah pun diumumkan. Harga tanpa cukai ialah €175,838 (RM826,600) di Eropah, ¥26,539,635 (RM1,078,910) di Jepun dan AS$229,428 (RM994,320) di Amerika Syarikat.
BACA >>> Lamborghini Sián - Supercar Hibrid Superkapasitor Pertama Dunia Inspirasi Countach
Leave a Reply