KTM melancarkan model advencer 890 Adventure R (2021) serba baharu, termasuk edisi terhad 890 Adventure Rally (2021).
Kedua-dua model itu, yang berkongsi DNA dan gaya sama daripada siri 790 Adventure, dibina atas frem, swingarm dan enjin baharu. Trenkuasa baharu digunakan boleh dikatakan versi modifikasi daripada enjin Parallel-Twin Duke 890 dengan kuasa dijinakkan kepada 105hp supaya sepadan dengan karakter jentera advencer.
BACA >>> #EICMA2019: KTM 1290 Super Duke R (2020) yang Lebih Ringan, Berkuasa
Sama seperti model-model besar KTM lain, 890 Adventure R dilengkapkan dengan ciri khas seperti Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) Selekoh dan Off-Road, mod tunggang, sistem kawalan traksi, Quick Shifter dan paparan TFT warna penuh 5 inci.
Tetapan suspensi juga diperbaharui menerusi pemasangan fork terbalik (USD) WP 48mm dengan travel 239mm di depan dan monoshock WP dengan travel 239mm di belakang. Bahagian roda menggunakan set rim 21 inci di depan dan 19 inci di belakang yang dibalut tayar Metzeler Karoo 3.
Sistem brek digalas unit cakera kembar 320mm dengan kaliper 4-piston di depan dan cakera tunggal 290mm dengan kaliper 2-piston di belakang.
Sementera itu, 890 Adventure Rally dikeluarkan dalam unit terhad, cuma 700 unit sahaja dengan dilengkapkan beberapa komponen eksklusif seperti peg kaki rali, rim anod, casis talaan lumba dikemas kini, pelana enduro, pelindung tangki gentian karbon, dan suspensi jenis spesifikasi tinggi.
Model buatan Austria akan mula dipasarkan tahun ini.
BACA >>> #Spyshot: KTM 250 Adventure (2021) Dikesan dengan Rupa Lebih Jelas
Leave a Reply