PENTADBIRAN Keselamatan Trafik Lebuhraya Kebangsaan (NHTSA) di Amerika Syarikat (AS) merancang menguatkuasakan peraturan baru kenderaan elektrik (EV) yang mewajibkan pengeluar menghasilkan bunyi khas untuk EV dalam kelajuan rendah.
Menurut peraturan baru itu, menjelang 2019, EV dan hibrid mesti mengeluarkan bunyi sebagai isyarat kepada pejalan kaki, penunggang basikal, dan orang buta supaya mereka dapat mengesan kehadiran kenderaan tersebut. Peraturan berkenaan adalah seiring Akta Peningkatan Keselamatan Pejalan Kaki (PSEA) yang diluluskan Kongres AS pada 2010, dengan sokongan kumpulan kejuruteraan, SAE International dan industri, termasuk kumpulan penyokong orang buta.
NHTSA berpendapat bunyi tambahan itu mampu menghalang sekitar 2,400 kecederaan pejalan kaki setiap tahun menjelang 1 September 2020 sebaik saja setiap kenderaan baru hibrid dan EV diarahkan mematuhi peraturan tersebut. Pengeluar diwajibkan memasang peranti bunyi itu pada sekurang-kurangnya separuh model dikeluarkan menjelang September 2019.
Sebagai permulaan, cuma kenderaan di bawah muatan 454kg disenaraikan kecuali motosikal EV, motosikal roda tiga, dan trak tugasan berat dan sederhana. Kenderaan petrol dan diesel dengan sistem henti-mula (stop-start) automatik pula tidak perlu, sebaliknya wajib untuk segmen EV dan hibrid.
PERLU PASANG PEMBESAR SUARA LUARAN
NHTSA akan mewajibkan pengeluar kereta memasang pembesar suara luaran yang bertujuan memancarkan 'nada asas' apabila kenderaan bergerak, mengundur, atau sedang bergerak hingga kelajuan 30kmj. Maksud nada asas di sini ialah pengeluar tidak perlu meniru bunyi seakan enjin pembakaran dalaman. Sebaliknya, bunyi itu mestilah dalam dua atau empat nada antara 315Hz dan 5000Hz, dengan sela masa satu per tiga oktaf.
BACA >>> #TahukahAnda: Apakah Beza Kereta Hibrid, Hibrid Plug-In dan Kereta Elektrik?
Kekuatan bunyi juga perlu dinaikkan 3dB bagi setiap peningkatan kelajuan 9.6kmj. Di bawah kuasa elektrik, EV perlu menghasilkan 47dB-67dB yang sesuai dengan fungsi telinga manusia. NHTSA turut menganalisis bunyi terhadap hidupan liar dan mendapati peningkatan pencemaran di kawasan bandar dan luar bandar tidak lebih 1dB.
Jika dibandingkan bunyi persekitaran bandar (pada 55dB), bunyi EV adalah antara 1.1dB-2.7dB lebih kuat daripada persekitaran sekeliling. Ini nampak semacam bertentangan dengan apa dikatakan NHTSA, tetapi pertambahan bunyi itu dibuat untuk menjadikan EV lebih mudah dikesan pengguna jalan raya lain.
SENYAP BERISIKO BAHAYA
EV ibarat kenderaan halimunan dalam kelajuan rendah. Apatah lagi EV memang hampir tidak berbunyi langsung ketika berada dalam posisi tidak bergerak. Bagamanapun, beberapa pengeluar kereta seperti Honda menerusi Accord Hibrid (2017) menghasilkan nada khas seakan bunyi desing yang semakin bising apabila pemandu meningkatkan kelajuan. Nissan Leaf juga melakukan perkara sama.
SUMBER: Road and Track
Leave a Reply