• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Kereta Elektrik (EV) Mesti Ada Bunyi Jika Pandu Perlahan Bawah 30kmj - NHTSA

Kereta Elektrik (EV) Mesti Ada Bunyi Jika Pandu Perlahan Bawah 30kmj - NHTSA

March 5, 2018 By admin.pandulaju 3 Comments

195
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


PENTADBIRAN Keselamatan Trafik Lebuhraya Kebangsaan (NHTSA) di Amerika Syarikat (AS) merancang menguatkuasakan peraturan baru kenderaan elektrik (EV) yang mewajibkan pengeluar menghasilkan bunyi khas untuk EV dalam kelajuan rendah.

Menurut peraturan baru itu, menjelang 2019, EV dan hibrid mesti mengeluarkan bunyi sebagai isyarat kepada pejalan kaki, penunggang basikal, dan orang buta supaya mereka dapat mengesan kehadiran kenderaan tersebut. Peraturan berkenaan adalah seiring Akta Peningkatan Keselamatan Pejalan Kaki (PSEA) yang diluluskan Kongres AS pada 2010, dengan sokongan kumpulan kejuruteraan, SAE International dan industri, termasuk kumpulan penyokong orang buta.


NHTSA berpendapat bunyi tambahan itu mampu menghalang sekitar 2,400 kecederaan pejalan kaki setiap tahun menjelang 1 September 2020 sebaik saja setiap kenderaan baru hibrid dan EV diarahkan mematuhi peraturan tersebut. Pengeluar diwajibkan memasang peranti bunyi itu pada sekurang-kurangnya separuh model dikeluarkan menjelang September 2019.

Sebagai permulaan, cuma kenderaan di bawah muatan 454kg disenaraikan kecuali motosikal EV, motosikal roda tiga, dan trak tugasan berat dan sederhana. Kenderaan petrol dan diesel dengan sistem henti-mula (stop-start) automatik pula tidak perlu, sebaliknya wajib untuk segmen EV dan hibrid.

PERLU PASANG PEMBESAR SUARA LUARAN

ev-tak-boleh-senyap-nhtsa-1
ev-tak-boleh-senyap-nhtsa-2
ev-tak-boleh-senyap-nhtsa-3

NHTSA akan mewajibkan pengeluar kereta memasang pembesar suara luaran yang bertujuan memancarkan 'nada asas' apabila kenderaan bergerak, mengundur, atau sedang bergerak hingga kelajuan 30kmj. Maksud nada asas di sini ialah pengeluar tidak perlu meniru bunyi seakan enjin pembakaran dalaman. Sebaliknya, bunyi itu mestilah dalam dua atau empat nada antara 315Hz dan 5000Hz, dengan sela masa satu per tiga oktaf.

BACA >>> #TahukahAnda: Apakah Beza Kereta Hibrid, Hibrid Plug-In dan Kereta Elektrik?

Kekuatan bunyi juga perlu dinaikkan 3dB bagi setiap peningkatan kelajuan 9.6kmj. Di bawah kuasa elektrik, EV perlu menghasilkan 47dB-67dB yang sesuai dengan fungsi telinga manusia. NHTSA turut menganalisis bunyi terhadap hidupan liar dan mendapati peningkatan pencemaran di kawasan bandar dan luar bandar tidak lebih 1dB.

Jika dibandingkan bunyi persekitaran bandar (pada 55dB), bunyi EV adalah antara 1.1dB-2.7dB lebih kuat daripada persekitaran sekeliling. Ini nampak semacam bertentangan dengan apa dikatakan NHTSA, tetapi pertambahan bunyi itu dibuat untuk menjadikan EV lebih  mudah dikesan pengguna jalan raya lain.

SENYAP BERISIKO BAHAYA

EV ibarat kenderaan halimunan dalam kelajuan rendah. Apatah lagi EV memang hampir tidak berbunyi langsung ketika berada dalam posisi tidak bergerak. Bagamanapun, beberapa pengeluar kereta seperti Honda menerusi Accord Hibrid (2017) menghasilkan nada khas seakan bunyi desing yang semakin bising apabila pemandu meningkatkan kelajuan. Nissan Leaf juga melakukan perkara sama.

SUMBER: Road and Track

Related

195
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda4 Tagged With: Auto Terkini, autotainment, EV, Kenderaan Elektrik (EV), NHTSA, Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuhraya Kebangsaan (NHTSA), roda2, Roda4

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
    MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
  • Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Sekitar Lembah Klang Tutup Sempena Sidang Kemuncak ASEAN
    Enam Lebuh Raya, 25 Jalan Utama Sekitar Lembah Klang Tutup Sempena Sidang Kemuncak ASEAN
  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • Charge+, EV Edaran Lancar Hab Pengecasan EV Terbesar di Ayer Keroh, Melaka
    Charge+, EV Edaran Lancar Hab Pengecasan EV Terbesar di Ayer Keroh, Melaka

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev