• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / Kenali Jenis Enjin [SIRI 1]: Enjin Sebaris - Paling Cekap dan Mudah Senggara

Kenali Jenis Enjin [SIRI 1]: Enjin Sebaris - Paling Cekap dan Mudah Senggara

May 4, 2016 By Azhan O 4 Comments

2.8k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


SEJAK penciptaan enjin pembakaran dalaman, terdapat beratus-ratus rekabentuk enjin sudah dicipta. Namun, kebanyakan enjin yang dibangunkan itu akhirnya bertumpu kepada empat kategori berbeza: Sebaris, V-Type, Boxer dan W-Type.

Siri pertama ini kita akan belajar mengenai karakter enjin Sebaris @ Inline yang paling banyak dan popular digunakan oleh pengeluar automobil seluruh dunia.

ENJIN SEBARIS @ INLINE

enjin-sebaris
Enjin Inline, kadangkala dipanggil Enjin Lurus/Baris (straight engine), ialah jenis enjin paling banyak digunakan. Sejak 2000, hampir separuh daripada semua kenderaan baharu yang dijual memuatkan jenis enjin inline. Karakter enjin ini ialah silinder yang disusun dalam satu baris lurus di atas aci engkol. Kebanyakan enjin inline memiliki 4 silinder, dan sesetengah enjin mempunyai 6 atau 8 silinder.

Konfigurasi silinder lurus mengurangkan keperluan imbangan komponen, termasuk meminimumkan kerumitan mekanikal enjin. Walaupun mengalami masalah getaran tidak diingini pada kelajuan enjin tipikal, lejang panjang pada silinder memberikan lebih kuasa tork. Profil ringkas enjin sebaris juga membuatkan ia murah dan mudah disenggara.

Bagaimanapun, kekangan mekanikal untuk menempatkan semua silinder dalam satu baris membuatkan kapasiti enjin meningkat seiring dengan pertambahan silinder. Kereta enjin inline cenderung tinggi dan panjang berbanding enjin lain yang berkuasa sama. Malah, enjin inline memerlukan blok enjin yang berat dan kukuh untuk menyokong daya silinder. Pada kelajuan enjin tinggi, rekabentuk ini boleh jadi tidak seimbang dan menghasilkan getaran tidak diingini.

CONTOH ENJIN 1: EMPAT-BARIS (STRAIGHT-FOUR)


Empat-baris ialah enjin paling popular di dunia berdasarkan margin besar. Enjin ini memuatkan 4 silinder dalam satu baris yang menawarkan profil ringkas, mudah akses dan lebih cekap. Jumlah piston yang sedikit mengurangkan jumlah komponen mekanikal diperlukan, sekali gus mengatasi masalah kehilangan kuasa.

Malah, teknologi pengecas turbo (turbocharger) dan pengecas lampau (supercharger) mampu menukarkan enjin jenis ini menjadi lebih berkuasa. Ada sesetengah tuner mampu mengekstrakkan kuasa kuda lebih 1,000hp daripada enjin empat-baris. Antara kereta terkenal dengan enjin empat-baris ialah Honda Civic, Toyota Corolla dan Ford Fusion.

honda-civic
Honda Civic
toyota-corolla
Toyota Corolla
ford-fusion
Ford Fusion

CONTOH ENJIN 2: ENAM-BARIS (STRAIGHT-SIX)


Enjin enam-baris kebiasaannya tampil dengan saiz bonet besar dan selalu dimuatkan pada kereta pacuan roda belakang (RWD). Silinder yang disusun sebaris dapat mengatasi sedikit masalah imbangan dikaitkan dengan aturan 6 silinder lain yang meningkat seiring sesaran enjin.

Enjin enam-baris turut menawarkan kuasa tork menakjubkan, sekali gus menjadikan ia padanan paling sesuai hebat untuk kenderaan jenis trak dan tugasan berat lain. Antara kenderaan terbaik dengan enjin 6 silinder ialah BMW M4, model Jeep lama dan beberapa versi Dodge Ram.

bmw-m4
BMW M4
jeep-grand-cherokee
Jeep Grand Cherokee
dodge ram 1500 rebel eco diesel
Dodge Ram 1500 Rebel

Related

2.8k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment Tagged With: autotainment, enjin empat-baris, enjin enam-baris, enjin sebaris, jenis enjin, jenis enjin kereta, kenali jenis enjin

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
    MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
    #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
  • SYM ADXTG400 2025 Lancar di Malaysia, Harga RM29.8k!
    SYM ADXTG400 2025 Lancar di Malaysia, Harga RM29.8k!

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev