SEBELUM ini, pemilik kereta elektrik perlu mengecas kenderaan mereka di rumah atau di stesen pengecas awam untuk tujuan sama. Kaedah mengecas pula masih sama seperti telefon mudah alih era 1990-an, iaitu pemilik perlu menyambungkan kabel pengecas dari soket kuasa ke kereta.
Bagaimanapun, trend itu bakal berubah kerana ramai pihak berusaha mencari penyelesaian lebih baik seperti konsep pengecasan tanpa wayar dan tempoh mengecas lebih pantas.
BACA >>> Kajian: Cas Lama Sangat, Pemilik Kereta Elektrik AS Guna Semula Petrol
BACA >>> Pencuri UK Sasar Tembaga dalam Kabel Pengecas Kereta Elektrik
Di Amerika Syarikat (AS), pihak pentadbir di negeri Indiana memulakan kerjasama dengan Universiti Purdue dah firma Jerman, Magment untuk membina laluan magnetik.
Kaedah itu membolehkan pemandu EV tidak perlu lagi berhenti dan menyambung kabel untuk mengecas kereta mereka di tempat awan.
Konsep yang cuba dijayakan itu adalah memandu sambil mengecas kereta atas laluan jalan raya magnetik. Jika idea itu terlaksanan, impak positif diberikan ialah:
- Masalah kekurangan stesen pengecas EV dapat diatasi.
- Mengurangkan pencemaran alam dan menjimatkan masa.
- Memudahkan negara lain beralih dari kenderaan berasaskan trenkuasa elektrik-diesel kepada elektrik penuh.
- Mengurangkan jenayah curi kabel pengecas dan tembaga.
Konsep Mengecas Magnetik
Magment menerusi laman web menjelaskan, jalan raya magnetik dibuat menggunakan simen dan partikel magnetik kitar semula sisa elektronik dipanggil ferit.
Firma Jerman itu percaya laluan magnetik memiliki kadar kecekapan pemindahan kuasa tanpa wayar hingga 95 peratus. Video bawah menunjukkan konsep mengecas tanpa wayar.
Jalan raya magnetik itu akan diuji pada musim panas nanti dan jika dapat memberikan penyelesaian positif melalui ujian makmal, Jabatan Pengangkutan Indiana (INDOT) akan membina laluan sepanjang 400 meter untuk mengecas trak elektrik 200kW ke atas.
Apabila ujian membabitkan trak elektrik menunjukkan keberkesanan, maka Indiana akan membina pula sebahagian laluan lebuh raya awam menggunakan konkrit magnetik.
BACA >>> Persatuan Pengeluar Automotif AS Bantah Haramkan Enjin Petrol
BACA >>> 8 Sebab Kenapa Motosikal Elektrik Lebih Baik daripada Motosikal Petrol?
SUMBER: InsideEV
Leave a Reply