HONDA mengesahkan inflator beg udara Takata bahagian pemandu tahap satu (SDI) pecah dalam insiden kemalangan pada 1 Januari lalu di Malaysia yang menyebabkan pemandu Honda City (2004) maut di tempat kejadian.
Setakat ini, punca kematian masih belum diketahui dan pihak Honda mengucapkan takziah dan simpati kepada keluarga mangsa. Honda menyatakan ketika pemeriksaan dijalankan bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM), inflator beg udara bahagian pemandu kereta itu gagal berfungsi betul.
BACA >>> 7 Perkara Penting yang Perlu Anda Tahu Tentang Isu Beg Udara Takata
Menurut Honda, kereta itu turut tersenarai dalam Kempen Panggil Balik yang diumumkan pada 21 Mei 2015. Pihak Honda Malaysia juga sudah menghantar surat makluman kepada pemilik tersebut selepas merujuk maklumat pangkalan data. Bagaimanapun, surat pemberitahuan itu tidak dihantar kepada pemilik terkini kerana kereta tersebut sudah bertukar hak milik. Jadi, menurut rekod, tiada penukaran dibuat.
Malah, kereta sama juga termasuk dalam Kempen Panggil Balik inflator beg udara bahagian penumpang yang dikeluarkan pada tarikh sama. Bagaimanapun, inflator beg udara penumpang tidak pecah dan berfungsi betul ketika kemalangan berlaku.
KEMPEN PANGGIL BALIK DITERUSKAN
Honda Malaysia hingga kini kekal meneruskan kempen pemberitahuan menerusi siaran akhbar, iklan, siri jelajah, panggilan peribadi dan SMS, serta e-mel untuk memastikan pemilik Honda yang terbabit dapat dimaklumkan supaya segera menukar komponen tersebut.
Berikut apa dilakukan Honda Malaysia:
• Menghantar surat kepada lebih 2,900,000 pelanggan.
• Mengiklankan kempen dan mengeluarkan siaran akhbar untuk makluman orang ramai.
• Memaparkan notis menerusi laman web syarikat dan pencarian VIN (nombor casis) bagi kereta terlibat di laman web Honda.com.my atau ProductRecall.honda.com.my.
• Menganjurkan kempen bantuan dalam siri jelajah Honda Malaysia.
• Menghantar e-mel kepada 35,800 pelanggan, dan mengirim SMS kepada lebih 2,760,000 pemilik yang terbabit.
• Berkongsi maklumat tentang Kempen Panggil Balik menerusi majalah Honda's With Dreams.
• Membuat panggilan terus 71,700 pelanggan terlibat.
Honda Malaysia turut memastikan stok inflator sentiasa siap sedia 100 peratus, dan pada masa sama meningkatkan kapasiti servis menerusi Hab Servis Sentral, Hab Mobile, hab di siri jelajah dan stesen minyak untuk memudahkan proses penukaran.
Setakat 25 Januari 2018, sebanyak 221,000 unit inflator beg udara sudah ditukar (84 peratus). Jumlah keseluruhan penukaran inflator beg udara pemandu dan penumpang ialah 427,000 unit (76 peratus).
BACA >>> Penyelesaian Tidak Terkata, Akhirnya Takata Isytihar Muflis
Bagi model City (2003-2008), Honda Malaysia menyelesaikan sebanyak 93,000 unit (77 peratus) beg udara Takata. Susulan kes yang baru berlaku itu, Honda Malaysia menggesa pemilik City (2003-2008) supaya menghantar kereta mereka untuk pemeriksaan dan dibaiki segera di pusat jualan Honda yang sah.
Leave a Reply