LEBH 14,800 unit Honda HR-V terjual antara Januari hingga November 2019, sekali gus mengekalkan model kenderaan utiliti sukan (SUV) itu sebagai SUV subkompak paling popular di Malaysia dengan menguasai 79 peratus perkongsian pasaran dalam segmen tersebut.
Honda Malaysia ialah wakil pengeluar yang menjadi perintis kepada populariti segmen SUV kompak di Malaysia menerusi pengenalan HR-V pada 2015 dan kekal di kedudukan teratas selama empat tahun berturut-turut dengan jualan lebih 87,000 unit setakat November lalu.
Prestasi jualan positif itu meletakkan HR-V sebagai model kedua Honda paling laris yang menyumbang 19 peratus daripada keseluruhan jualan. Pembeli Lembah Klang ialah penyumbang terbesar, iaitu 49 peratus, disusuli Wilayah Selatan (18 peratus) dan Utara (17 peratus).
BACA >>> Honda HR-V Kekal Status Raja SUV Subkompak Malaysia!
Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Honda Malaysia, Toichi Ishiyama berkata, HR-V paling baharu diperkenalkan awal tahun lalu yang juga kali pertama Honda Malaysia melancarkan varian RS.
"Kami juga memperkenalkan varian hibrid pertama kali dalam segmen SUV subkompak, manakala jualan varian petrol dan hibrid kekal positif dan diterima baik pengguna. Saya berterima kasih kepada pengguna yang terus memberi sokongan dengan memilih HR-V sebagai pilihan kenderaan harian," katanya.
BACA >>> #PanduUji: Honda HR-V Hybrid, Si Abang Berkuasa dengan Prestasi Setanding Enjin 2.0L
Selain pengenalan varian baharu, Honda Malaysia turut memperkenalkan warna baharu Passion Red Pearl yang mendapat maklum balas baik daripada pembeli HR-V dengan rekod 29 peratus berbanding warna lain untuk model sama.
Di pasaran, HR-V didatangkan dalam empat varian: Hybrid, RS, V dan E. HR-V Sport Hybrid i-DCD dikuasakan enjin 1.5L DOHC i-VTEC dengan suntikan terus yang memberikan lonjakan prestasi dan kecekapan bahan api memuaskan, serta dipadankan transmisi dual-klac (DCT) 7-kelajuan dan Motor Kuasa Tinggi Bersepadu (Integrated High Power Motor, IHPM).
Leave a Reply