WALAUPUN majoriti pengeluar automotif sudah memulakan langkah ke arah elektrifikasi, kajian menunjukkan hanya pelan Volkswagen dan Volvo bersedia menukarkan sepenuhnya model masing-masing kepada kenderaan elektrik untuk pasaran Eropah.
Ini bermakna, Kesatuan Eropah (EU) perlu menetapkan had emisi CO2 lebih ketat jika badan itu benar-benar serius mahu mencapai sasaran Green Deal di rantau itu.
BACA >>> Pakar: Kereta Elektrik Perlu Pandu Jauh, Dimiliki Lama Sebagai Bukti Kenderaan Hijau
BACA >>> Daimler, Geely Bekerjasama Bangunkan Enjin Hibrid Masa Depan
Berdasarkan ramalan pengeluaran kereta daripada firma penyedia maklumat Amerika-British, IHS Markit dan kajian pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Transport & Environment (T&E), Volkswagen dan Volvo mempunyai strategi agresif dan boleh diyakini untuk bertukar dari kereta bahan api fosil kepada kereta elektrik.
Menurut T&E, jenama lain seperti Ford menetapkan sasaran tinggi, tetapi kekurangan pelan kukuh untuk mencapainya.
Ford misalnya mensasarkan hanya kereta elektirk akan dipasarkan di Eropah menjelang 2030. BMW, Jaguar Land Rover (JLR), Daimler AG dan Toyota pula berada di ranking terburuk berdasarkan angka jualan kenderaan elektrik rendah, selain tiada sasaran pelupusan kereta konvensional, dan tiada strategi industri jelas.
BMW, Daimler dan Toyota juga dikatakan terlalu bergantung kepada model hibrid.
JLR mengumumkan jenama Jaguar akan hanya menjual kereta elektrik pada 2025, tetapi tiada penjelasan lanjut mengenai proses elektrifikasi jenama itu. BMW dan Daimler pula seakan ragu-ragu hendak menetapkan tarikh tetap pelupusan kereta bahan api fosil.
BACA >>> Land Rover Uji Prototaip Defender dengan Enjin Hidrogen-Elektrik
BACA >>> Lamborghini Keluarkan Model Hibrid, Elektrik Penuh 2024
SUMBER: Autoblog.com
Leave a Reply