APABILA bersikap acuh tidak acuh dalam hal penyelenggaraan sistem brek kenderaan, anda sebenarnya sedang mempertaruhkan nyawa sendiri. Paling kritikal, brek kereta anda boleh tiba-tiba jadi gagal berfungsi dengan baik pada saat diperlukan.
Padahnya sendiri mahu ingat!
Situasi ini cukup bahaya kerana sistem brek adalah komponen kenderaan yang sangat penting dalam menjamin keselamatan pemanduan. Tahukah anda, segala ciri keselamatan lain boleh jadi tidak berguna sama sekali sekiranya sistem brek kereta bermasalah?
BACA >>> #RetroAuto: Evolusi Sistem Brek, daripada Blok Kayu kepada ABS, EBD dan BA
APAKAH PUNCA BREK BERMASALAH?
Masalah brek berpunca daripada banyak isu, dari kebocoran minyak brek dan pad brek haus hingga kerosakan piston brek.
Masalah haus dan lusuh (wear and tear) pada piston dan pad brek biasanya disebabkan faktor usia dan penggunaan. Ia bergantung kepada berapa kerap dan lama anda memandu. Malah, kereta yang tersadai lama tidak bergerak pun boleh menyebabkan brek rosak, terutama material getah dan plastik.
Jadi lakukan pemeriksaaan berkala selepas kenderaan menempuh jarak 10,000km, atau 6 bulan sekali.
Faktor lain, hos minyak brek tersumbat yang dapat dikesan menerusi kesan minyak bocor pada hos. Kereta penumpang biasanya menggunakan sistem brek melibatkan tekanan bendalir dari minyak brek menerusi mekanisme pembrekan. Jadi, minyak brek dan hos minyak (yang bersaiz kecil) perlu sentiasa dalam kondisi baik dan kena kerap diperiksa.
BACA >>> #Videotomotif: Pemandu Tesla Salahkan Brek Automatik Punca Rempuh Barel Jalan
Punca lain ialah kedap (seal) piston silinder master yang sudah haus.
Selain faktor usia, kualiti minyak brek yang sudah tidak bagus kerana tamat tempoh atau tercemar turut menjejaskan prestasi membrek. Jadi, anda digalakkan menukar minyak brek setiap 6 bulan atau setahun sekali.
APA HENDAK BUAT JIKA BREK TIDAK BERFUNGSI TIBA-TIBA?
Jangan panik. Segera tekan butang lampu kecemasan (hazard) dan hon supaya kenderaan sekeliling tahu anda sedang dalam situasi kecemasan. Cuba bertenang dan injak brek sambil rasakan sebarang tekanan.
Jika brek rasa lembut dan boleh diinjak sampai ke lantai, minyak brek kereta anda mungkin kurang, atau berlaku kerosakan ke atas silinder master atau kaliper brek.
Penyelesaiannya, cuba mengepam pedal brek untuk mengembalikan tekanan brek dan buat berulang-kali walaupun kenderaan anda dilengkapi Sistem Brek Anti-Kunci (ABS).
Jika pedal rasa keras, mungkin pedal tersebut bermasalah atau ada objek menyekat pedal brek. Perhatikan sendiri atau minta penumpang sebelah melihat kalau ada sebarang objek menghalang, dan buang segera.
Anda juga boleh tarik brek tangan berkali-kali seperti mengepam (jangan tarik mengejut, jangan lepas butang hujung tuil brek tangan) untuk menghentikan kereta secara perlahan.
BACA >>> #TahukahAnda: 3 Punca Brek Kereta Kurang Cengkaman dan Cara Atasinya
BACA >>> #ApaNakBuat: Mahu Prestasi Brek Cakera Motosikal Anda Kekal Optimum? Buat 3 Tip Ini!
SUMBER: Suzuki.co.id
Daniel says
Sya menggunakan myvi lagi best 1.3 manual, masalah ialah, bila sya turun bukit, brake Tak makan, kereta masih jalan wpun teken brake. Sya telah tukar disc rotor n brake pad baru tapi masih sama.. Tapi jika sya brake di jalan rata, brake sgt mengcengkam. Brake belakang pun masih bagus.. Dan lambu ABS menyala x pandai padam wpun kereta dh jalan. APA sebenarnya masalah myvi sya nie?
Tiong lemi Tiong says
Kereta jenis rzj 95,msalah kereta sy klau parking 2-3 hari boleh hilang servo break sudah tukar sama dgn master pump jadi msalahnya apa lagi yg perlu sya tukar?