KENAPA ada pembeli begitu setia dengan jenama kereta tertentu walaupun rekabentuknya tidaklah secantik mana? Keputusan ini diperoleh berdasarkan tinjauan dilakukan firma survei Amerika Syarikat (AS), J D Power untuk mengetahui faktor paling penting yang membuatkan seseorang itu membeli kereta.
Keputusan ialah berdasarkan respons 26,500 pemilik yang mendaftar kereta baharu sepanjang April dan Mei 2015 di AS.
Penemuan penting lain ialah pendedahan fakta bahawa pembeli jarang buat tinjauan kedai ketika beli kereta baharu. Ini termasuk purata pembeli yang membeli-belah secara fizikal untuk tiga model berbeza sahaja. Jadi, apakah yang pembeli lihat pada kenderaan baharu?
Mari baca 5 faktor utama pembelian kereta di kalangan jenama bukan premium.
BACA >>> #ApaNakBuat: 9 Tip Beli Kereta Sempurna (Ikut Bajet dan Keperluan)
5. PRESTASI
Sebanyak 45 peratus responden mendakwa prestasi ialah faktor utama yang dipertimbangkan sebelum membeli sesebuah kenderaan baharu. Keperluan terhadap prestasi meningkat berbanding 2015 dan ada kemungkinan berkait rapat dengan kejatuhan harga minyak.
4. PERBATUAN PETROL (MILEAGE)
Walaupun 54 peratus responden menyenaraikan perbatuan (mileage) petrol sebagai alasan terbesar seseorang itu membeli kereta, tetapi jumlah itu sebenarnya menurun 4 peratus berbanding tahun lalu (2015). Hasil terbaru tersebut paling rendah sepanjang lima tahun lalu yang sebelum ini disenaraikan sebagai faktor penting kepada pembeli baharu.
Perbatuan bahan api juga dicatatkan sebagai alasan yang paling kurang kerap digunakan untuk mengetepikan sesebuah model. Faktor ketidakpedulian mengenai ekonomi bahan api sesebuah kereta boleh saja dianggap berpunca daripada kejatuhan harga minyak global. Ini kerana buat masa sekarang harga minyak mahal tidak lagi isu besar yang menghalang seseorang membeli kereta baharu. Ia sentiasa berubah-ubah.
3. RELIABILITI
Tidak seperti perbatuan petrol, sebanyak 56 peratus responden meletakkan reliabiliti kereta baharu sebagai faktor penting dan alasan teratas sebelum mereka membeli kereta baharu. Keprihatinan terhadap reliabiliti meningkat kira-kira 5 peratus berbanding tahun lalu, dan lebih 8 peratus berbanding 2013 dengan 48 peratus pembeli baharu menyenaraikan reliabiliti sebagai alasan utama pembelian.
Dengan begitu banyak panggilan balik kereta disiarkan media dan cabaran pengenalan teknologi baharu, pengguna lebih biasa dengan reliabiliti kenderaan baharu seperti dijangka. Ini memberikan kesan ke atas model yang ditolak pengguna dan model mana satu yang akhirnya mereka beli" - Naib Presiden Amalan Kualiti J D Power, Dave Sargent
Reliabiliti juga dilihat sebagai satu isu, iaitu sebanyak 24 peratus responden mendakwa mereka mengelak membeli jenama tempatan (AS) kerana isu reliabiliti berbanding hanya 13 dan 12 peratus bagi jenama Eropah dan Asia. Menurut maklumat reliabiliti J D Power, realitinya jenama domestik dan asing adalah kompetitif apabila kedua-duanya menyentuh hal reliabiliti.
2. GAYA DALAMAN DAN KESELESAAN
Banyak masa dihabiskan dalam kereta, jadi ruang dalaman patut lebih bergaya dan selesa. Sebanyak 57 peratus responden menyenaraikan faktor ini sebagai prioriti mereka. Ia juga menjadi alasan kedua paling popular dalam kalangan pembeli kereta baharu bagi mengelak membeli jenama kereta tertentu.
1. GAYA LUARAN
Segalanya disimpulkan kepada satu elemen ringkas, iaitu bagaimana sesebuah kereta baharu itu dipandang. Sebanyak 57 peratus responden menyenaraikan faktor ini sebagai alasan utama membeli kereta baharu. Bagaimanapun, data tersebut menurun 1 peratus berbanding tahun lalu.
SUMBER: AutoGuide
Leave a Reply