TRAK pikap ialah kenderaan yang versatil dengan keupayaan memuatkan penumpang hingga 5 orang pada satu-satu masa dan menampung pelbagai barangan dalam ruang kargo di belakang. Ia boleh dipandu untuk kegunaan dalam bandar, hutan atau jelajah merentasi negara.
Bagaimanapun, trak pikap hari ini sudah menjadi 'gergasi' dengan saiz badan semakin membesar dan teknologi ala kereta mewah. Perkembangan ini nampak lari daripada konsep asal sesebuah trak pikap sebenar iaitu tahan lasak, berteknologi ringkas dan mudah disenggara.
Jika anda sedang buat tinjauan dalam segmen ini, cuba periksa kos penyenggaraan dan anda pasti terkejut dengan kos yang perlu dibayar.
BACA >>> Gadis 15 Tahun Main Kejar-Kejar dengan Polis, Pecut Trak Pikap Hingga 160kmj
Pengeluar trak pikap perlu kembali kepada sifat asal kenapa ia digemari pelanggan. Nampaknya, Volkswagen sedar akan hal tersebut dan itu dapat dilihat melalui tayangan perdana Tarok Concept sempena Pameran Motor Antarabangsa São Paulo yang sedang berlangsung dari 6 hingga 8 November ini.
SAIZ SEDERHANA, PRAKTIKAL
Trak pikap pacuan semua roda (AWD) ini tampil dalam saiz sederhana, dengan panjang 5 meter dan ciri inovatif isian kargo yang berkongsi dengan kerusi penumpang belakang direbahkan. Ini bukan trak pikap yang diubah suai daripada Amarok, tetapi direka daripada asas dengan idea segar.
Satu lagi ciri unik ialah pilar C ala kereta targa (bumbung boleh alih) dan pelbagai ciri lain seperti lampu belakang LED 3D dan panel sisi untuk tampil seperti trak pikap urban.
Trak pikap dengan ukuran 5 meter bukan ciri ideal sebagai kenderaan pengangkut barang. Jadi, dinding belakang kerusi penumpang boleh dibuka untuk memuatkan lebih banyak barang atau disesuaikan dengan muatan panjang. Walaupun nampak kecil, trak pikap ini mampu menanggung beban hingga 1 tan.
Bahagian dalaman pula tidak boleh lari daripada peredaran zaman, papan pemuka nampak seperti kereta penumpang canggih dengan sistem infotainmnet dan kawalan penyaman udara digital. Selain saiz sederhana, trak pikap ini dibekalkan enjin kecil 1.4L TSI berkuasa 149hp dengan padanan transmisi automatik 6-kelajuan bersama sistem AWD 4MOTION.
Walaupun masih peringkat konsep, Tarok Concept nampak seperti sudah siap dipasarkan. Menurut Volkswagen, trak pikap itu jugaberpotensi dipasarkan ke peringkat antarabangsa dengan enjin lebih besar, 2.0 TDI (turbodiesel).
Apa pendapat anda? Kami sukakannya dan molek juga jika ia dibawa masuk ke Malaysia asalkan teknologinya ringkas dan mudah diselenggara, sesuai dengan ciri sebenar sebuah trak pikap sejati.
BACA >>> Volkswagen Beetle Final Edition Akhiri Legasi Model Ikonik 70 Tahun
Leave a Reply