• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Toyota Hilux (2020) Facelift Ini Versi JDM, Tetapi Import dari Thai, Harga Mula RM137k

Toyota Hilux (2020) Facelift Ini Versi JDM, Tetapi Import dari Thai, Harga Mula RM137k

August 28, 2020 By Abang Hirata Leave a Comment

542
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


TOYOTA Hilux baharu versi dipertingkat (facelift) diperkenalkan pada Jun tahun ini di Thailand dan pembeli Malaysia tidak perlu menunggu lama kerana tempahan sudah pun dibuka.

Di Jepun pula, Hilux facelift sudah berada di pasaran sejak 19 Ogos lalu. Sebenarnya ada kisah menarik mengenai Hilux facelift ini.

Walaupun Toyota berasal dari Jepun, tetapi Hilux sebenarnya sudah dihentikan pengeluaran pada 2005, iaitu setakat generasi keenam sahaja sebelum kembali ke pasaran pada 12 September 2017 selepas 13 tahun tiada pengganti.

Seperti pasaran lain, Hilux generasi kelapan dipasangkan di Thailand sebelum diimport ke Jepun sebagai model domestik JDM. Sejak 2017, Hilux juga satu-satunya trak pikap JDM di Jepun dan selain digunakan untuk perniagaan, ia digemari pemandu muda yang mahu bergaya.

BACA >>> Toyota Hilux (2020) Buka Tempahan, Harga Anggaran Mula RM94k!

Dari segi rekabentuk luaran, Hilux JDM tampak sama seperti versi Thailand kecuali gad bawah bampar depan, paten rim dan cermin sisi pada fender kiri.

Hilux JDM ditawarkan dalam dua varian, iaitu Z dan X sebagai model asas dengan rim besi, manakala Hilux spesifikasi Thailand meriah dengan varian Revo Rocco, Revo Prerunner, Rezo Z-Edition dan Revo B-Cab. Walaupun tampil ringkas, tetap terasa aura sebuah kenderaan JDM walaupun asal-usulnya diimport dari Thailand.

Menggerakkan Hilux JDM ialah enjin 2.4L 2GD-FTV diesel turbo berkuasa 148hp dan tork 400Nm serta dipadankan transmisi automatik 6-kelajuan Super ECT yang digerakkan dalam sistem pacuan empat roda (4WD).

Kadar penggunaan bahan api ialah 13.6km per liter (JC08) berdasarkan mod pemanduan campuran antara bandar, luar bandar dan lebuh raya. Di pasaran luar, Hilux didatangkan dalam beberapa jenis enjin seperti 2.8L 1GD-FTV diesel turbo dan 2.7L 2TR-FE petrol. Begitu juga pilihan transmisi, pembeli ditawarkan opsyen manual 6-kelajuan atau pacuan dua roda (2WD).

Ciri keselamatan pula, selain sistem praperlanggaran dan amaran tukar lorong, varian Hilux Z dilengkapkan sensor sonar untuk mengesan kenderaan yang menghampiri belakang dan depan, sebelum pemandu diberikan notifikasi amaran. Turut ditambah pada Hilux Z ialah ciri diferensial gelincir terhad (LSD) Auto yang berfungsi mengagihkan kuasa enjin pada roda kanan dan kiri ketika melalui selekoh dan jalan mencabar untuk meningkatkan cengkaman.

Hilux facelift JDM ini turut dilengkapi Kawalan Aliran Variabel (Variable Flow Control) yang mengawal kadar aliran minyak stereng kuasa selain perubahan suspensi untuk kestabilan dan keselesaan lebih baik.

Hilux Z dijual pada harga 3,876,000 yen (RM153,200), manakala Hilux X berharga 3,471,000 yen (RM137,122) dengan sasaran jualan 400 unit sebulan.

BACA >>> Toyota Corolla Apex Edition - Sedan Edisi Terhad untuk Pemanduan Sporty

GALERI
Toyota Hilux 2020 Jepun.01
Toyota Hilux 2020 Jepun.02
Toyota Hilux 2020 Jepun.10
Toyota Hilux 2020 Jepun.12
Toyota Hilux 2020 Jepun.13
Toyota Hilux 2020 Jepun.11
Toyota Hilux 2020 Jepun.05
Toyota Hilux 2020 Jepun.15
Toyota Hilux 2020 Jepun.14
Toyota Hilux 2020 Jepun.08
Toyota Hilux 2020 Jepun.03
Toyota Hilux 2020 Jepun.04
Toyota Hilux 2020 Jepun.06
Toyota Hilux 2020 Jepun.07
Toyota Hilux 2020 Jepun.09

Related

542
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda4 Tagged With: Roda4, Toyota, Toyota Hilux, Toyota Hilux (2020) Facelift, Toyota Hilux JDM, Trak pikap

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Petronas Labur RM25b, Perkukuh Sarawak Sebagai Hab Tenaga Negara
    Petronas Labur RM25b, Perkukuh Sarawak Sebagai Hab Tenaga Negara
  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
    Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
  • Ops Khas Hari Raya Aidiladha 2025 Mula 4 Jun Ini di Seluruh Negara
    Ops Khas Hari Raya Aidiladha 2025 Mula 4 Jun Ini di Seluruh Negara

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev