• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda4 / Toyota FT-Me - Model Konsep Bandar dengan Panjang Tak Sampai 2.5 Meter, Ada Panel Solar

Toyota FT-Me - Model Konsep Bandar dengan Panjang Tak Sampai 2.5 Meter, Ada Panel Solar

March 14, 2025 By Abang Hirata Leave a Comment

FacebookTwitter


TOYOTA iQ dengan 2-kerusi dikeluarkan pada 2008 sebagai kereta mikro bandar yang hanya berukuran panjang 2,985mm dan lebar 1,680mm.

Kereta mikro terus menjadi perhatian pengeluar dan Renault tampil dengan model elektrik Twizy pada 2012 serta memasuki pasaran tempatan pada 2015.

Twizy juga dipanggil sebagai kuadrisikal dan Citroën pula membawakan Ami pada 2020. Selepas Twizy, Renault pada Oktober 2024 memperkenalkan bukan satu tetapi dua model serentak, iaitu Mobilize Duo dan Bento.

Selepas sekian lama iQ direhatkan dan penawaran kereta mikro sedang rancak, Toyota kembali dengan FT-Me. Menarik, tetapi model itu hanya sekadar konsep.

Diilhamkan daripada kejayaan penyelesaian pengangkutan Toyota yang dibangunkan untuk Sukan Olimpik dan Paralimpik Tokyo 2020 serta Paris 2024, Toyota FT-Me dibangunkan bagi memenuhi keperluan terkini penduduk bandar dan menangani cabaran persekitaran urban moden.

Toyota FT-Me lebih kecil daripada iQ dengan panjang tidak sampai 2.5 meter. Toyota tidak berkongsi jarak pemanduan dan sebagai rujukan, Duo dan Bento masing-masing boleh dipandu sejauh 161km dan 149 km. Jadi FT-Me juga dijangka mempunyai jarak pemanduan dalam julat sama.

Walaupun tidak berkongsi maklumat teknikal terperinci, Toyota memaklumkan bumbung panel solar FT-Me boleh menambah jarak antara 20km dan 30km.

CIRI UTAMA FT-Me

1. Rekabentuk Kompak

  • Panjang kurang 2,500mm.
  • Hanya memerlukan separuh ruang petak parkir biasa (atau satu per tiga jika parkir menegak).
  • Rekaabentuk diilhamkan daripada helmet jet.

2. Daya Tarikan untuk Golongan Muda dan Inklusif

  • Boleh dipandu pemegang lesen peringkat permulaan, termasuk remaja seawal 14 tahun di sesetengah pasaran.
  • Pilihan kustom untuk remaja dan profesional.

3. Keselamatan dan Penglihatan

  • Konsep penglihatan 360º untuk memaksimum kontak mata dengan pengguna jalan lain.

4. Teknologi Canggih

  • Dilengkapi integrasi telefon pintar untuk sistem penghidup tanpa kunci dan akses kepada perkhidmatan.
  • Boleh dipandu hanya dengan arahan tangan menggunakan stereng, menjadikan ia mesra pengguna kerusi roda tanpa ubah suai tambahan.

5. Kelestarian

  • Menggunakan bahan kitar semula. Sasaran pengurangan 90 peratus jejak karbon berbanding kenderaan bandar hari ini.
  • Sistem propulsi menggunakan tiga kali kurang tenaga per kilometer berbanding kenderaan elektrik (EV) kapasiti tinggi.
  • Mempunyai bumbung panel solar yang menambah 20-30km jarak pemanduan sehari dalam persekitaran bandar, sekali gus mengurangkan keperluan mengecas.

6. Falsafah 'Mobility for All' Toyota

  • Direka untuk pemandu muda dan mereka yang mahu beralih kepada kenderaan lebih kecil di bandar.
  • Menyediakan penyelesaian serba boleh, mampan dan bergaya untuk persekitaran bandar yang sentiasa berubah.
  • Ke arah mewujudkan ekosistem mobiliti inklusif untuk manusia, barangan dan perkhidmatan.
Toyota FT-Me 2025.01
Toyota FT-Me 2025.24
Toyota FT-Me 2025.23
Toyota FT-Me 2025.22
Toyota FT-Me 2025.21
Toyota FT-Me 2025.20
Toyota FT-Me 2025.19
Toyota FT-Me 2025.18
Toyota FT-Me 2025.17
Toyota FT-Me 2025.16
Toyota FT-Me 2025.15
Toyota FT-Me 2025.14
Toyota FT-Me 2025.13
Toyota FT-Me 2025.12
Toyota FT-Me 2025.11
Toyota FT-Me 2025.10
Toyota FT-Me 2025.09
Toyota FT-Me 2025.08
Toyota FT-Me 2025.07
Toyota FT-Me 2025.06
Toyota FT-Me 2025.05
Toyota FT-Me 2025.04
Toyota FT-Me 2025.03
Toyota FT-Me 2025.02

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Kenderaan Elektrik (EV), Roda4 Tagged With: Kenderaan Elektrik (EV), Roda4, Toyota, Toyota FT-Me

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #SembangDeras: Sistem Bayaran Tol Digital Masih Kucar-Kacir, Sampai Bila Nak Tunggu Seragam?
    #SembangDeras: Sistem Bayaran Tol Digital Masih Kucar-Kacir, Sampai Bila Nak Tunggu Seragam?
  • Yamaha NVX 2025 Rasmi Lancar di Malaysia, Harga Mula RM11k!
    Yamaha NVX 2025 Rasmi Lancar di Malaysia, Harga Mula RM11k!
  • #MotoGP2025: Marquez Hampiri Gelaran Juara Dunia, Raih Juara GP San Marino
    #MotoGP2025: Marquez Hampiri Gelaran Juara Dunia, Raih Juara GP San Marino
  • JPJ Buka Bidaan Nombor Plat Istimewa Siri 'GM' Sempena Hari Malaysia!
    JPJ Buka Bidaan Nombor Plat Istimewa Siri 'GM' Sempena Hari Malaysia!

PANDU UJI

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

BERMAZ Motor baru saja melancarkan kenderaan utiliti sukan (SUV) saiz … [Baca Lagi...]

GAC Emkoo 2025

Media Malaysia Pandu Uji GAC Emkoo 2025 Menjelang Debut, Harga Mula Dijangka RM120k?

PENGEDAR sah jenama GAC Motor di Malaysia, WTC Automotif hari ini … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev