BAGAIMANAKAH penyaman udara bagi model hypercar seperti Bugatti berfungsi?
Tugas merekabentuk penyaman udara untuk model Bugatti seperti Chiron, Pur Sport, Divo dan model lain diserahkan kepada pemegang ijazah kejuruteraan, Julia Lemke.
Ringkasnya, penyaman udara dalam tiga model utama itu mempunyai dua kondensor untuk pelesapan haba (heat dissipation) daripada kereta, unit pusat penyaman udara bagi pengawal dan kompresor untuk memacu keseluruhan sistem.
BACA >>> Tak Dapat Main Bola, Pemain Man City Ini Siap Pasang LEGO Bugatti Chiron
Jika diukur, keseluruhan jaluran penyaman udara mempunyai jarak kira-kira 9.5 meter kerana enjin diletakkan di tengah (mid mount). Satu cabaran ketika melaraskan sistem penyaman udara adalah setiap individu ada pilihan tersendiri. Contohnya, pengguna Eropah biasanya lebih selesa dengan suhu antara 21ºC dan 22ºC, manakala kebanyakan pengguna di Amerika Syarikat (AS) pula gemarkan suhu lebih rendah.
Keseluruhan sistem penyaman udara terdiri daripada litar penyejuk untuk bahagian dalaman kereta, aliran udara, sistem elektrik, elektronik dan unit penyaman udara sebagai pusat kawalan.
Satu lagi ciri unik model Bugatti ialah rekabentuk cermin depan dengan sudut condong 21.5º. Ini disebabkan keperluan kereta itu sendiri yang direka untuk memecut lebih 400kmj. Sebagai perbandingan, kereta kompak konvensional mempunyai luas cermin sekitar 0.70 meter persegi dan sudut condong kira-kira 30º.
Jadi, bahagian dalaman Bugatti lebih cepat panas disebabkan sinaran suria atau beban suria (solar load). Satu lagi faktor adalah bumbung kaca yang menjadi pilihan popular dalam kalangan pembeli.
BACA >>> Tesla Roadster Boleh Pergi Sejauh Lebih 1,000km, Mampu Tewaskan Bugatti, Koenigsegg
Bagi mengatasi masalah itu, Chiron dan Divo dipasangkan kompresor berkuasa tinggi dengan kapasiti penyejukan hingga 10kW dan dua kondensor. Menurut Bugatti, dua komponen utama itu cukup untuk menyejukkan sebuah pangsapuri di Eropah dengan keluasan kira-kira 80 meter persegi (861 kaki persegi)
Ada kira-kira 3kg bahan penyejuk (coolant) per minit boleh dimampatkan daripada tekanan sekitar 2 bar hingga 30 bar. Dengan produk bernilai jutaan ringgit, penyaman udara Bugatti semestinya perlu berfungsi sempurna.
Jadi, dua unit kereta ujian disediakan untuk ujian iklim sepanjang fasa pembangunan. Ia nyata komitmen tinggi yang perlu diberikan Bugatti walaupun Chiron hanya dikeluarkan 500 unit sahaja.
BACA >>> Bugatti Baby II - Kereta Replika untuk Si Kecil dengan Harga Premium, RM138k!
Leave a Reply