• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Autotainment / #TahukahAnda: Apakah Perbezaan Fork Teleskopik dan Terbalik (USD)?

#TahukahAnda: Apakah Perbezaan Fork Teleskopik dan Terbalik (USD)?

April 30, 2019 By Aryon 1 Comment

4.5k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


ABSORBER terbalik aka upside down (USD)
, dan teleskopik sekali pandang nampak macam serupa, tetapi kedua-dua jenis suspensi depan itu menawarkan ciri berbeza.

Asasnya, fungsi absorber ialah menyingkirkan getaran daripada impak permukaan jalan ke atas roda stereng (hendal), dan seluruh badan motosikal. Ada dua jenis absorber depan yang banyak digunakan motosikal pengeluaran hari ini: teleskopik (konvensional) dan USD.

Dalam istilah mat motor Malaysia, absorber depan biasanya disebut fork, manakala absorber pula dikhaskan untuk sistem suspensi belakang supaya kedua-dua komponen sama itu mudah dibezakan ketika bersembang. Faktanya, absorber ada di depan dan belakang, dan fork pula ialah istilah untuk komponen berbentuk serampang seakan garpu yang terletak di depan motor. Fahamkan?

BACA >>> #TahukahAnda: Tentang Fork Terbalik @ USD yang Perlu Anda Tahu

BMW R12 dengan absorber teleskopik dalam kelongsong fork.

Absorber dalam bentuk kelongsong (cage) kali pertama digunakan pada 1935 pada dua model BMW R12 dan R17. Absorber teleskopik masih popular dan digunakan secara meluas hari ini kerana memiliki banyak kelebihan seperti kos murah, mudah dihasilkan dan boleh disesuaikan mengikut keperluan pelbagai jenis motosikal.

Fork teleskopik, bahagian stanchion, iaitu tiub kecil diletak atas slider atau kaki fork (rujuk gmbarajah atas) yang  dipautkan pada syaf roda. Model kapcai popular seperti Yamaha Y15ZR atau Honda RS150R dipasangkan absorber teleskopik bagi mengurangkan kos pembuatan dan merendahkan harga jualan walaupun apabila sampai di kedai harganya tidaklah semurah mana.

Bagaimanapun, absorber telekospik ada kekurangan dalam menyerap dan mengurangkan getaran. Sebab  itu sesetengah model motosikal, terutama prestasi tinggi atau kegunaan lasak, tidak menggunakan absorber jenis ini.

BACA >>> #TahukahAnda: 5 Tanda Absorber Kereta Anda Perlu Tukar Baharu

Bagi motosikal moden, terutama model dirt bike, pengeluar memilih melengkapkan absorber USD untuk produk masing-masing kerana komponen tersebut mampu menyerap dan mengurangkan getaran lebih baik, sekali gus meningkatkan kelancaran pengendalian tunggangan.

Yamaha YZF-R1
Yamaha TFX 150
Honda CRF 150

Sama seperti material ringan digunakan absorber teleskopik, absorber USD juga ringan. Motosikal premium seperti BMW S1000RR, Yamaha R1 hingga model enjin kecil berkelas tinggi seperti Yamaha TFX 150, Honda CRF 150, masing-masing menggunakan absorber USD.

Absorber USD juga agak mahal dan memerlukan lebih penyenggaraan berbanding teleskopik.  Disebabkan bahagian stanchion diletak di bawah, absorber jenis ini lebih mudah calar. Ia juag perlu kerap diperiksa dan disenggara untuk mengelak kebocoran yang dapat dikesan menerusi lelehan minyak.

BACA >>> #ApaNakBuat: 2 Cara Mudah Periksa Absorber Belakang, Perlu Ganti Baharu atau Tidak?

Related

4.5k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Autotainment Tagged With: absorber, Absorber Motosikal, Absorber Terbalik (USD), autotainment, Ford USD, fork, fork terbalik (USD), penyerap hentak, sistem suspensi, tahukah anda

Comments

  1. bennet says

    July 16, 2020 at 8:29 AM

    fork usd saya ada minyak kluar..apakah masalah itu dan apa yg perlu saya ganti

    Reply

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan Model 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan Model 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my