PADA Mei tahun lalu, DRB-HICOM Berhad mengumumkan kolaborasi dengan gergasi automotif dari China, Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding) sebagai rakan strategik baharu Proton. Dalam tempoh belum cukup setahun, Proton kini bersedia menghadapi cabaran 2018 dan giat melancarkan inisiatif dalaman dalam usaha memulihkan reputasi pengeluar nasional itu.
Menerusi rakan niaga baharu ini, kedua-dua pengeluar berusaha menaikkan semula jenama Proton. Antara langkah besardilakukan ialah menaik taraf pusat jualan Proton kepada 3S dan 4S. Ia jelas pendekatan 180° dalam sauah memenuhi kepuasan dan pengalaman pemilikan pelanggan selain sebagai persediaan menyambut kedatangan kenderaan utiliti sukan (SUV) pertama Proton.
NAIK TARAF CAPAI KUOTA 61 PERATUS
Bermula Februari lalu, Proton sudah mengarahkan wakil pengedar menaik taraf pusat jualan masing-masing. Dalam tempoh tiga bulan, Proton turut menawarkan skim naik taraf kepada pengedar dan pelabur baharu yang mahu menaik taraf pusat jualan sedia ada kepada premis berstatus 3S dan 4S.
BACA >>> #PanduUji: Mampukah Geely Boyue Diterima Rakyat Malaysia? Ini Jawapan Kami...
Menariknya, Sebanyak 82 daripada 170 permohonan berpotensi mendapat kelulusan naik taraf. Sehingga kini, sebanyak 66 permohonan sudah diluluskan, manakala selebihnya masih dalam proses penelitian. Proton berharap dapat mencapai sasaran naik taraf pusat jualan dalam tempoh masa disasarkan seiring pelancaran model SUV baru kelak.
MENGUKUHKAN PROSES DALAM SYARIKAT
Kerjasama sinergi itu turut tertumpu kepada usaha mengoptimumkan proses dan produk syarikat dan pada masa sama mencari tenaga kerja mahir baharu. Daripada pelantikan jawatan ahli industri automotif berpengalaman hingga pengurusan kanan global utama, Proton memberikan fokus inisiatif terhadap lapan bidang kritikal untuk meraih hasil holistik yang dijangka mempercepatkan proses pemulihan.
BACA >>> Teruja Jejak Kaki ke Bilik Pameran Lynk & Co, Mahu Proton Guna Konsep Sama
Antara inisiatif utama itu ialah:
- Meningkatkan kualiti secara keseluruhan bagi model sedia ada.
- Penggunaan sistem pemarkahan kualiti produk Geely yang diguna pakai Volvo Cars bagi membantu mengenal pasti isu dan menghasilkan skor audit kukuh untuk semua model dengan kualiti pengeluar kereta premium.
- Menghantar tenaga kerja mahir untuk belajar daripada rakan niaga di China bagi menjana budaya korporat yang lebih bersepadu dan mengembangkan pengetahuan serta kemahiran dalam bidang masing-masing.
PERSEDIAAN KEDATANGAN SUV PERTAMA PROTON
Sebelum pelancaran SUV baharu pada suku keempat tahun ini, Proton giat menjalankan kerja pembangunan. Model tersebut bakal dilengkapi teknologi termaju seperti pengecaman suara pintar, kamera 360° 3D dan ciri keselamatan terkini seperti Kawalan Jelajah Adaptif (ACC), Brek Kecemasan Automatik (AEB)) dan sebagainya.
Sebagai sebahagian daripada kempen pra pelancaran, unit pandu uji SUV dibawa ke cawangan dan premis pengedar terpilih setiap minggu untuk memberi peluang kepada orang ramai menyaksikan sendiri model SUV itu dengan lebih dekat. Proton turut menjalankan kaji selidik atas talian untuk mencari nama sesuai untuk SUV berkenaan.
Leave a Reply