PROTON menetapkan sasaran 100,000 unit jualan untuk 2020, termasuk menjadi pengeluar automotif nombor satu Malaysia.
Kenyataan itu dibuat Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Proton, Dr Li Chunrong dalam majlis penyampaian hadiah untuk cabaran pemasaran Proton bagi model kenderaan utiliti sukan (SUV), X70.
Proton mencatatkan peningkatan jualan memberangsangkan tahun ini dengan hanya ketinggalan beberapa ratus unit di belakang Honda setakat penggal pertama tahun ini. Malah, tanpa berselindung, Proton mensasarkan mahu merampas kedudukan Perodua sebagai pengeluar nombor satu di Malaysia.
BACA >>> Proton Jual 7,615 Kereta Sepanjang Jun 2019, Kedudukan No. 2 untuk 3 Bulan Berturut-turut
"Sasaran kami ialah jadi pengeluar kereta nombor satu di Malaysia dan nombor tiga di Asean.
"Sesetengah orang ketawa, tetapi lihatlah pada keputusan - tahun lalu kami berada di nombor empat, bermula April tahun ini kami sudah nombor dua. Mungkin tahun depan kami boleh jadi nombor satu untuk satu bulan!" kata Dr Li.
Bagi mencapai sasaran tersebut, Proton menetapkan beberapa sasaran jangka pendek. Pertama, mensasarkan jualan lebih 100,000 kenderaan tahun depan, yang dijangka dicapai menerusi pengenalan model SUV kecil, dilaporkan berasaskan model Geely Binyue dengan nama tempatan X50.
Dr Li berkata, pertumbuhan positif pada penggal pertama tahun ini menjadi bukti bahawa sasaran yang mahu dicapai Proton adalah dalam jangkauan. Jualan kenderaan Proton dilaporkan melonjak 59.1 peratus, atau 60.55 peratus menurut data jualan Persatuan Automotif Malaysia (MAA).
BACA >>> #PanduUji: Proton X70 yang Bukan Bishe Bishe
Proton turut merancang mencapai keputusan terbaik dalam Indeks Perkhidmatan Pelanggan JD Power's (CSI) dan kajian Indeks Kepuasan Jualan (SSI) di Malaysia menerusi rangkaian jualan dan perkhidmatan di 150 Pusat 3S dan 4S seluruh Malaysia.
Leave a Reply