GRAB Singapura akan mengenakan caj platform sebanyak S$0.30 (RM0.90) untuk perkhidmatan e-hailing bermula 18 Disember nanti.
Keputusan terbaharu itu dibuat selepas tiga minggu Grab dibebaskan daripada sebarang pematuhan arahan pihak berkuasa selepas bergabung dengan Uber pada 2018, termasuk mengekalkan polisi harga
Grab dalam kenyataan di laman rasmi, caj platform itu, yang termasuk Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), akan ditanggung penumpang sepenuhnya. Pada masa sama Grab juga akan menambah baik perkhidmatan dan menyokong pemandunya.
Caj tersebut akan dikenakan ke atas semua perjalanan menerusi aplikasi mobil Grab, kecuali GrabHitch (kongsi kereta) dan GrabResponse (pengangkutan hospital bukan kecemasan). Menurut Grab lagi, caj itu juga ialah 'bayaran standard-industri' yang dikenakan banyak platform atas talian seperti perkhidmatan penghantaran, syarikat e-hailing dan laman sewa percutian.
Caj dua pertiga daripada S$0.30 akan digunakan untuk menambah baik dan menampung kos bagi memastikan keselamatan, sekuriti dan kualiti perkhidmatan. Lagi satu pertiga akan digunakan untuk manfaat dan elaun latihan buat pemandu. Ini termasuk meningkatkan sumbangan untuk program Medisave yang perlu dibayar pemandu, iaitu skim simpanan perubatan nasional.
Caj platform dibuat atas komisen yang dikumpul Grab daripada setiap trip. Grab akan terus mengambil komisen hingga 20 peratus daripada tambang setiap perjalanan, tidak termasuk caj platform baharu.
Sebelum ini pesaing Grab di Singapura, iaitu syarikat e-hailing dari Indonesia, Gojek terlebih dahulu memperkenalkan caj platform sebanyak S$0.70 (RM2.10) bermula Mac lalu. Buat masa ini, Grab turut mengenakan caj platform S$0.20 sen (RM060) untuk pesanan yang dibuat menerusi perkhidmatan penghantaran makanan GrabFood.
BACA >>> Penunggang Kurier Seperti GrabFood di Filipina Wajib Daftar Kotak Simpan Barang
BACA >>> Foodpanda Lancar Pandamart untuk Beli Barang Runcit, Caj Hantar Percuma 4 Bulan Pertama!
SUMBER: MalayMail
Leave a Reply