KEBELAKANGAN ini persaingan trak pikap saiz sederhana begitu sengit apabila banyak pengeluar mula memuatkan pelbagai teknologi untuk kenderaan yang dulu cuma digunakan untuk kerja-kerja lasak dan di tapak pembinaan.
Trak pikap masa kini lebih kepada memenuhi gaya hidup dan pengeluar sekarang cuba mengimbangkan keperluan itu dengan menawarkan pelbagai varian daripada asas hingga premium.
BACA >>> Tesla Cybertruck - Trak Pikap Elektrik Paling Kebal dengan Harga Tak Masuk Akal
Menyertai perlumbaan segmen berkenaan ialah Nissan Navara (2021) baharu yang dinaik taraf dari bahagian luaran, dan dalaman serta dilengkapi teknologi canggih. Seperti pengeluar Jepun lain, model trak pikap ini bukan jenama baharu dalam yang mewarisi legasi lebih 80 tahun.
Navara yang baru diperkenalkan ini sudah berada di pasaran sejak 2014 dan sepanjang tempoh itu, Navara pernah digunakan sebagai asas kepada trak pikap Mercedes-Benz X-Class.
Pengenalan model terbaharu Nissan ini menampilkan perubahan besar menerusi gril dan lampu depan dengan pengaruh trak pikap saiz penuh, Nissan Titan versi pasaran Amerika Syarikat (AS). Bahagian depan Navara yang sebelum ini tampil kemas, kini berubah sama sekali termasuk bampar dengan garisan dan bentuk keras. Terasa seperti berada di negara Uncle Sam!
Dari tepi, Navara Pro-4X seperti dipaparkan ini mempunyai lapik fender lebih lebar, rim aloi hitam 17 inci dengan tayar AT (all-terrain) yang sesuai untuk semua jenis rupa bumi. Bahagian belakang direka menyamai bahagian depan dengan rupa lasak. Bahagian bawah pintu but mempunyai ruang atau lekukan ke dalam yang tertera logo Navara.
BACA >>> #PanduUji: Nissan Navara VL Plus yang Kena 'Move On'!
Jika luaran Navara (2021) menampilkan perubahan besar, lain pula ruang dalaman. Nissan mengekalkan papan pemuka sama kecuali beberapa perubahan seperti paparan multi-info (MID) di sebalik stereng, kini bersaiz 7 inci.
Sistem infotainment Nissan Connect ditonjolkan melalui skrin sentuh 8 inci dan konektiviti Apple CarPlay, termasuk palam USB, dan USB-C di depan.
Nissan turut meningkatkan insulasi bunyi dan mengurangkan getaran untuk pemanduan lebih senyap dan selesa, manakala kerusi penumpang belakang direka semula.
Perubahan lain ialah gandar belakang jenis lurus, kapasiti beban muatan dipertingkat, tambahan ruang but dan rak stereng baharu untuk kestabilan pemanduan pada halaju kelajuan rendah dan respon stereng dalam pelbagai julat kelajuan.
Dari segi keselamatan, Navara (2021) ditawarkan teknologi Nissan Intelligent Mobility seperti Amaran Perlanggaran Depan (IFCW) dan Brek Kecemasan Pintar (IEB). Juga ada Pemantau Pandang Keliling Pintar (IAVM) dengan empat kamera untuk membantu pemandu mengawasi keadaan sekeliling.
Satu ciri baharu trak pikap Nissan ini ialah monitor off-road untuk memeriksa halangan sekeliling pada halaju rendah dalam mod pacuan empat roda.
Aspek trenkuasa belum didedahkan. Sebagai rujukan model sebelum ini dijana enjin 2.5L Diesel Turbo, dan ada satu lagi enjin iaitu 2.3L Diesel Turbo Kembar. Navara (2021) baharu dijadualkan memasuki pasaran Thailand pada Disember ini sebelum disusuli pasaran lain.
BACA >>> Nissan Magnite Diperkenal dengan Enjin 3-Silinder 1.0 Turbo, Sama Seperti Almera
MACY says
Thank you ,very usefull info.