• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Roda4 / Nissan Leaf (2018) Kembali! Mampu Redah Sejauh 378km, Tiada Lagi Rekaan Alien

Nissan Leaf (2018) Kembali! Mampu Redah Sejauh 378km, Tiada Lagi Rekaan Alien

September 6, 2017 By Azhan O 1 Comment

FacebookTwitter


SELEPAS tujuh tahun menyepi, Nissan Leaf kini kembali dengan rekabentuk dan trenkuasa serba baharu yang dinaik taraf. Bersedia dilancarkan menjelang Pameran Motor Frankfurt 2018, Leaf (2018) dijangka berada di pasaran Jepun seawal Oktober nanti sebelum disusuli Amerika Syarikat (AS), Kanada, dan Eropah pada harga sebelum insentif bermula AS$29,990 (RM127,322).

Leaf (2018) dikuasakan pek bateri litium-ion 40kWh yang dipadankan bersama motor elektrik berkuasa 147hp dan tork 320Nm. Menurut Nissan, unjuran anggaran-EPA di AS adalah pada 241km, manakala dibawah ujian Eropah, sekitar 378km.

Tempoh mengecas mengambil masa 16 jam menerusi plag 3kW, dan 8 jam (plag 6kW). Leaf (2018) turut menyokong fungsi pengecasan pantas yang mampu mengecas bateri hingga 80 peratus dalam tempoh 40 minit.

TEKNOLOGI TERMAJU

Nissan-Leaf-2018-17
Nissan-Leaf-2018-19
Nissan-Leaf-2018-31
Nissan-Leaf-2018-30
Nissan-Leaf-2018-18

Model kenderaan elektrik (EV) itu turut menampilkan beberapa teknologi termaju yang tiada pada pesaing lain, dipanggil ProPILOT, iaitu teknologi pemanduan autonomi lorong-tunggal. Sistem tersebut secara automatik mengawal jarak dengan kenderaan hadapan pada kelajuan antara 30kmj dan 100kmj, termasuk mengekalkan kedudukan kereta di tengah lorong jalan.

Jika diperlukan, sistem tersebut juga mampu menghentikan Leaf sepenuhnya, manakala satu sentuhan mudah pada pendikit akan mengaktifkan semula ProPILOT. Teknologi berkenaan turut memuatkan fungsi parkir autonomi yang menggunakan 12 sensor ultrasonik sekeliling kereta untuk memudahkan pemandu memarkir kenderaan mereka.

TIADA LAGI REKAAN PELIK

nissan-leaf-1-2010
nissan-leaf-2-2010
nissan-leaf-euro-2018-1
nissan-leaf-euro-2018-2

Antara tambahan lain ialah teknologi e-Pedal yang ditawarkan sebagai ciri standard. Teknologi tersebut membolehkan pemandu memecut, menyahpecut, berhenti dan mengawal kereta menggunakan pedal minyak. Menurut Nissan, tetapan pedal tunggal boleh digunakan pada kadar lebih 90 peratus bagi purata keperluan seseorang pemandu.

Antara ciri teknologi lain ialah Intervensi Lorong Pintar (ILI), Amaran Keluar Lorong (LDW), Brek Kecemasan Pintar (IEB), Amaran Titik Buta (BSW), Pengecaman Tanda Trafik (TSR), Amaran Trafik Lintas Belakang (RCTA) dan Monitor Papar Keliling Pintar (IAVM).

Sementara itu, rekabentuk luaran dan dalaman direka berbeza berbanding model lama yang diperkenalkan pada 2010. Tiada lagi rekabentuk EV pelik, sebalik Leaf (2018) menampilkan banyak garis badan halus yang dipadukan dengan rekaan serba matang. Antara rekaan paling menonjol ialah lampu utama dan belakang baharu, gril depan tersendiri dan pilar-C tipis.

GALERI

nissan-leaf-2018-1
nissan-leaf-2018-2
nissan-leaf-2018-3
nissan-leaf-2018-4
nissan-leaf-2018-5
nissan-leaf-2018-6
nissan-leaf-2018-7
nissan-leaf-2018-8
nissan-leaf-2018-9
nissan-leaf-2018-10
nissan-leaf-2018-11
nissan-leaf-2018-12
nissan-leaf-2018-13
nissan-leaf-2018-14
Nissan-Leaf-2018-15
Nissan-Leaf-2018-16
Nissan-Leaf-2018-17
Nissan-Leaf-2018-18
Nissan-Leaf-2018-19
Nissan-Leaf-2018-20
Nissan-Leaf-2018-21
Nissan-Leaf-2018-22
Nissan-Leaf-2018-23
Nissan-Leaf-2018-24
Nissan-Leaf-2018-25
Nissan-Leaf-2018-26
Nissan-Leaf-2018-27
Nissan-Leaf-2018-29
Nissan-Leaf-2018-30
Nissan-Leaf-2018-31
Nissan-Leaf-2018-32
Nissan-Leaf-2018-33
Nissan-Leaf-2018-34
Nissan-Leaf-2018-35
Nissan-Leaf-2018-36
Nissan-Leaf-2018-37
Nissan-Leaf-2018-38

Related

FacebookTwitter

Filed Under: Roda4 Tagged With: e-pedal, EV, Kenderaan Elektrik (EV), Nissan, Nissan LEAF (2018), ProPILOT, Roda4

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
    MForce Bike Lancar QJMotor AX200s 2025 untuk Pasaran Malaysia, Harga RM7.9k!
  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
    #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
  • SYM ADXTG400 2025 Lancar di Malaysia, Harga RM29.8k!
    SYM ADXTG400 2025 Lancar di Malaysia, Harga RM29.8k!

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev