INSTITUT Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) akan memberikan beberapa cadangan untuk konsep mengehadkan halaju kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).
Konsep itu dibuat susulan cadangan MIROS dan DBKL untuk mengehadkan halaju kenderaan kepada 30kmj di 50 kawasan sekitar ibu kota dan 30 kawasan lain.
BACA >>> DBKL Tambah Laluan Coklat untuk Bas GoKL, Tambang Percuma!
Ketua Pengarah MIROS, Datuk Dr Khairil Anwar Abu Kassim berkata, cadangan konsep itu adalah bagi menilai kesesuaian pelaksanaan had laju berkenaan, yang juga menjadi sebahagian kempen 'Street for Life' di bawah Minggu Keselamatan Jalan Raya Global PBB ke-6 (UNGRSW).
Beliau berkata;
MIROS perlu menilai kesesuaian sama ada perkara ini boleh dilaksanakan. Kita akan bawa cadangan ini kepada Kementerian Pengangkutan, sebelum dikemukakan kepada DBKL.
"Cadangan konsep ini memfokuskan kepada mengkaji kebolehlaksanaan, kawasan yang terbabit dan kesesuaiannya. Banyak perkara yang perlu diambil kira.
"Jika DBKL menerima cadangan konsep itu, kita akan membuat kajian bersama yang lebih menyeluruh, mungkin membabitkan agensi Kerajaan lain dan saya jangka, ia akan mengambil masa."
Menyebut mengenai perkara, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong menyatakan akan memanggil beberapa pihak bagi membincangkan perkara itu.
Kita tahu Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) juga usulkan agar kita dapat turunkan had laju."
Namun, beliau tahu inisiatif tersebut akan mendapat reaksi bercampur daripada pelbagai pihak. Justeru kajian menyeluruh harus dibuat terlebih dahulu.
Semnetera itu, Ketua Pusat Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Law Teik Hua, berkata pengurangan had laju sememangnya antara cara meningkatkan tahap keselamatan jalan raya, tetapi pelbagai aspek perlu diambil kira.
Beliau berkata;
Kita bukan hanya bercakap mengenai pengurangan had laju tetapi juga korelasi pengurusan dan kawalan had laju. Aspek ini kadangkala kita terlepas pandang.
"Saya setuju jika peraturan itu dilaksanakan di tempat tertentu seperti di kawasan sekolah dan hospital yang banyak di kawasan bandar, tetapi jika tempat itu tidak sesuai untuk pengurangan had laju, akan timbul pula masalah lain."
Dr Law, yang juga ahli gabungan MIROS, berpendapat pengehadan halaju di tempat tidak betul akan menyebabkan kesesakan lalu lintas. Selain itu mesti terdapat pemandu ingkar kepada peraturan baharu, sekali gus membahayakan pengguna lain.
BACA >>> Had Laju 30-50kmj di Zon Terpilih KL Tidak Lama Lagi!
BACA >>> MIROS: Tidak Pakai Tali Keledar Bakal Kena Demerit, Lesen Boleh Ditarik
Leave a Reply