• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / MIROS Sediakan Konsep Had Laju 30kmj Sekitar KL untuk DBKL

MIROS Sediakan Konsep Had Laju 30kmj Sekitar KL untuk DBKL

January 23, 2022 By Wahid Leave a Comment

849
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


INSTITUT Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) akan memberikan beberapa cadangan untuk konsep mengehadkan halaju kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Konsep itu dibuat susulan cadangan MIROS dan DBKL untuk mengehadkan halaju kenderaan kepada 30kmj di 50 kawasan sekitar ibu kota dan 30 kawasan lain.

BACA >>> DBKL Tambah Laluan Coklat untuk Bas GoKL, Tambang Percuma!

Ketua Pengarah MIROS, Datuk Dr Khairil Anwar Abu Kassim berkata, cadangan konsep itu adalah bagi menilai kesesuaian pelaksanaan had laju berkenaan, yang juga menjadi sebahagian kempen 'Street for Life' di bawah Minggu Keselamatan Jalan Raya Global PBB ke-6 (UNGRSW).

Beliau berkata;

MIROS perlu menilai kesesuaian sama ada perkara ini boleh dilaksanakan. Kita akan bawa cadangan ini kepada Kementerian Pengangkutan, sebelum dikemukakan kepada DBKL.

"Cadangan konsep ini memfokuskan kepada mengkaji kebolehlaksanaan, kawasan yang terbabit dan kesesuaiannya. Banyak perkara yang perlu diambil kira.

"Jika DBKL menerima cadangan konsep itu, kita akan membuat kajian bersama yang lebih menyeluruh, mungkin membabitkan agensi Kerajaan lain dan saya jangka, ia akan mengambil masa."

Menyebut mengenai perkara, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong menyatakan akan memanggil beberapa pihak bagi membincangkan perkara itu.

Kita tahu Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) juga usulkan agar kita dapat turunkan had laju."

Namun, beliau tahu inisiatif tersebut akan mendapat reaksi bercampur daripada pelbagai pihak. Justeru kajian menyeluruh harus dibuat terlebih dahulu.

Semnetera itu, Ketua Pusat Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Law Teik Hua, berkata pengurangan had laju sememangnya antara cara meningkatkan tahap keselamatan jalan raya, tetapi pelbagai aspek perlu diambil kira.

Beliau berkata;

Kita bukan hanya bercakap mengenai pengurangan had laju tetapi juga korelasi pengurusan dan kawalan had laju. Aspek ini kadangkala kita terlepas pandang.

"Saya setuju jika peraturan itu dilaksanakan di tempat tertentu seperti di kawasan sekolah dan hospital yang banyak di kawasan bandar, tetapi jika tempat itu tidak sesuai untuk pengurangan had laju, akan timbul pula masalah lain."

Dr Law, yang juga ahli gabungan MIROS, berpendapat pengehadan halaju di tempat tidak betul akan menyebabkan kesesakan lalu lintas. Selain itu mesti terdapat pemandu ingkar kepada peraturan baharu, sekali gus membahayakan pengguna lain.

BACA >>> Had Laju 30-50kmj di Zon Terpilih KL Tidak Lama Lagi!
BACA >>> MIROS: Tidak Pakai Tali Keledar Bakal Kena Demerit, Lesen Boleh Ditarik

Related

849
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Auto Terkini, DBKL, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS), MIROS

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan Model 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan Model 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my