Mercedes-Benz Malaysia (MBM) mencatatkan rekod jualan tertinggi, 12,045 unit sepanjang 2017 sejak penubuhan syarikat itu pada 2013 dengan mencatatkan peningkatan sebanyak 2.3 peratus berbanding 2016. Pencapaian itu meletakkan jenama Jerman tersebut sebagai pendahulu segmen premium dengan perkongsian pasaran sebanyak 2.3 peratus.
Berikut ialah model yang menyumbang kepada angka jualan tertinggi Mercedes-Benz:
- Limosin - 7,041 unit
- Kenderaan utiliti sukan (SUV) - 2,599 unit
- Kompak - 2,031 unit
- Barisan model 'Mercedes-Benz Dream Cars' - 374 unit
BERIKAN PRODUK TERBAIK
Kejayaan dicapai menerusi pendekatan strategi berpusat pelanggan dan hasil kerja berpasukan MBM, termasuk rakan-rakan pengedar. Timbalan Presiden Jualan dan Pemasaran MBM, Mark Raine berkata, pihaknya memahami keperluan pelanggan sasaran untuk memberikan produk terbaik. Tahun lalu, 17 model dilancarkan.
“Pengalaman pemilikan dipertingkatkan menerusi pelancaran dan naik taraf 9 pusat jualan, termasuk wakil jualan baru, Auto Commerz Sdn Bhd.
“Hasilnya, kami berjaya mencapai prestasi terbaik dalam sejarah MBM dan akan terus melabur dalam pembangunan bahagian utama termasuk teknologi, pengeluaran dan perkhidmatan,” katanya.
Selain itu, kejayaan berterusan itu turut disumbangkan pemilikan mudah menerusi penyelesaian kewangan dan insurans. Bagi 2017, MBM membiayai empat daripada 10 kenderaan Mercedes-Benz yang dijual, dan mempunyai portfolio servis bernilai RM2.2 bilion.
PELABURAN RM1 BILION
Sehingga tahun lalu, MBM melabur RM1 bilion untuk pasaran tempatan yang mana satu pertiga disalurkan ke Kilang Pengeluaran Pekan dan Akademi Latihan MBM di Puchong, Selangor. Komitmen itu adalah salah satu inisiatif pengeluar automotif dari Jerman itu dalam menyokong usaha Kerajaan ke arah hab EEV (kenderaan cekap tenaga).
Kilang kemudahan Pekan mengeluarkan 9,286 unit kenderaan sepanjang 2017. Buat masa ini kilang tersebut memasang 12 model, dan model terbaru yang akan dihasilkan secara pemasangan tempatan (CKD) ialah Mercedes-Benz GLC 200.
Leave a Reply