MAZDA mengesahkan enjin rotari akan kembali pada 2020. Menariknya, enjin itu akan turut digunakan sebagai ekstender untuk kenderaan hibrid masa depan jenama itu yang akan dilancarkan bersama kenderaan elektrik penuh.
Mazda dalam satu kenyataan rasmi berkata, ekstender-jarak (range-extender) rotari sesuai digunakan sebagai ekstender kerana saiz komponen itu yang kompak, dan mampu beroperasi secara senyap selain menghasilkan output berkuasa tinggi.
BACA >>> Kereta Sport Mazda dengan Enjin Rotari Bakal Kembali?
Sebagai permulaan, Mazda melancarkan dua EV bateri. Satu EV dikuasakan bateri sepenuhnya, dan satu EV lagi dipasangkan bateri bersama enjin rotari yang senyap, ringan dan kecil sebagai ekstender-jarak.
Ekstender-jarak berfungsi mengecas semula bateri apabila diperlukan untuk meningkatkan jarak pemanduan kenderaan, dan pada masa sama menyingkirkan sebarang potensi yang boleh menjejaskan peratusan tinggi bateri EV. Menurut Mazda lagi, saiz kecil dan output kuasa tinggi dimiliki enjin rotari mungkin menjadikan ia satu solusi yang pelbagai untuk teknologi elektrifikasi yang boleh dikongsi.
TEKNOLOGI DIKONGSI BERSAMA
Mengambil kira kelebihan keserasian enjin rotari dengan bahan api bergas, ekstender-jarak yang dikuasakan enjin rotari itu juga direka dengan kemampuan membakar gas petroleum cecair (LPG) sebagai sumber elektrik ketika kecemasan.
Menurut Mazda, barisan hibrid dan EV penuh ialah sebahagian daripada visi Mazda’s Sustainable Zoom-Zoom 2030, dengan sasaran mengurangkan kadar emisi sebanyak 50 peratus menjelang 2030 daripada ukaran tahap 2010.
BACA >>> Kenali Jenis Enjin [SIRI 5]: Enjin Rotari - Pakej Enjin Kecil dengan Kuasa Besar
"Mazda juga berharap dapat menghantar contoh ekstender-jarak kepada mana-mana kawasan terjejas akibat bencana alam dalam usaha memberikan bantuan elektrik janaan LPG kepada mereka yang memerlukan. Komitment untuk kelestarian dan membantu orang awam mewakili bahagian lain dalam visi korporat 2030," kata Mazda dalam kenyataan rasmi.
Leave a Reply