KAWALAN Jelajah Adaptif (Adaptive Cruise Control, ACC) lebih sinonim dengan ciri kereta moden masa kini. Kebanyakan sistem ACC menggunakan radar atau sensor untuk memantau kedudukan kenderaan lain di depan.
Selepas AAC diaktifkan, kawalan kenderaan akan diambil alih komputer. Kemudian, sistem radar atau sensor akan mengekalkan jarak dan halaju kereta, termasuk mengaktifkan brek mengikut kenderaan depan.
Namun, bukan semua pengeluar menggunakan radar (gelombang signal) sebagai pengesan. Contohnya, Subaru memilih menggunakan teknologi kamera.
Sistem kamera juga digunakan Kawasaki untuk membangunkan sistem ACC buat model tourer jenama itu. Dua unit kamera dipasangkan untuk mendapatkan pandangan stereoskopik seperti mata manusia. Kamera stereo tersebut membolehkan komputer menganggarkan jarak kedudukan sesuatu objek.
BACA >>> Tentang Kawalan Jelajah Adaptif (Adaptive Cruise Control) yang Lebih Maju dan Cekap
Rekabentuk teknologi ACC Kawasaki ini baru saja dipatenkan.
Dokumen paten menunjukkan Kawasaki memasang dua kamera pada kiri dan kanan fairing (no 60). Pada November lalu, Kawasaki mengesahkan sedang bekerjasama dengan Bosch untuk membangunkan teknologi pengesan pada motosikal.
Radar dan kamera masing-masing ada kelebihan sendiri. Teknologi radar lebih bermanfaat ketika kenderaan melalui kawasan dengan kadar penglihatan rendah seperti kabus atau cuaca hujan. Sistem kamera dengan padanan perisian pula membolehkan sesuatu teknologi bertindak lebih pintar bagi membezakan objek dan kenderaan.
Dalam kes tertentu, kamera mampu memberikan amaran lebih pantas berbanding radar, seperti dalam situasi kereta depan membrek mengejut.
BACA >>> Demo Ford: Ciri Kawalan Jelajah Adaptif (ACC) Mampu Minimumkan Kesesakan Trafik
SUMBER: TMC
Leave a Reply