• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Kawasaki Patenkan Teknologi Kawalan Jelajah Adaptif (ACC) untuk Motosikal

Kawasaki Patenkan Teknologi Kawalan Jelajah Adaptif (ACC) untuk Motosikal

February 4, 2020 By Brader Shawn Leave a Comment

282
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


KAWALAN Jelajah Adaptif (Adaptive Cruise Control, ACC) lebih sinonim dengan ciri kereta moden masa kini. Kebanyakan sistem ACC menggunakan radar atau sensor untuk memantau kedudukan kenderaan lain di depan.

Selepas AAC diaktifkan, kawalan kenderaan akan diambil alih komputer. Kemudian, sistem radar atau sensor akan mengekalkan jarak dan halaju kereta, termasuk mengaktifkan brek mengikut kenderaan depan.

Namun, bukan semua pengeluar menggunakan radar (gelombang signal) sebagai pengesan. Contohnya, Subaru memilih menggunakan teknologi kamera.

Sistem kamera juga digunakan Kawasaki untuk membangunkan sistem ACC buat model tourer jenama itu. Dua unit kamera dipasangkan untuk mendapatkan pandangan stereoskopik seperti mata manusia. Kamera stereo tersebut membolehkan komputer menganggarkan jarak kedudukan sesuatu objek.

BACA >>> Tentang Kawalan Jelajah Adaptif (Adaptive Cruise Control) yang Lebih Maju dan Cekap

Rekabentuk teknologi ACC Kawasaki ini baru saja dipatenkan.

Dokumen paten menunjukkan Kawasaki memasang dua kamera pada kiri dan kanan fairing (no 60). Pada November lalu, Kawasaki mengesahkan sedang bekerjasama dengan Bosch untuk membangunkan teknologi pengesan pada motosikal.

Radar dan kamera masing-masing ada kelebihan sendiri. Teknologi radar lebih bermanfaat ketika kenderaan melalui kawasan dengan kadar penglihatan rendah seperti kabus atau cuaca hujan. Sistem kamera dengan padanan perisian pula membolehkan sesuatu teknologi bertindak lebih pintar bagi membezakan objek dan kenderaan.

Dalam kes tertentu, kamera mampu memberikan amaran lebih pantas berbanding radar, seperti dalam situasi kereta depan membrek mengejut.

BACA >>> Demo Ford: Ciri Kawalan Jelajah Adaptif (ACC) Mampu Minimumkan Kesesakan Trafik

SUMBER: TMC

Related

282
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Adaptive Cruise Control, Adaptive Cruise Control (ACC), Auto Terkini, Kawalan Jelaja Adaptif (ACC), Kawasaki, paten, paten Kawasaki

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • BSH Nafi Motosikal Jenama Lain di Malaysia Guna Enjin Honda
    BSH Nafi Motosikal Jenama Lain di Malaysia Guna Enjin Honda
  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
    Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
  • IJM Dapat Projek Sambungan Lebuhraya NPE, Struktur Semula Kadar Tol
    IJM Dapat Projek Sambungan Lebuhraya NPE, Struktur Semula Kadar Tol

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev