• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Kawasaki Patenkan Sistem Stereng Hab-Tengah, Tanpa Fork untuk Superbike

Kawasaki Patenkan Sistem Stereng Hab-Tengah, Tanpa Fork untuk Superbike

February 17, 2020 By Brader Shawn Leave a Comment

4k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


KAWASAKI Japan sedang cuba menghasilkan sistem stereng hab-tengah (hub-centre steering, HCS) untuk superbike berdasarkan beberapa imej paten yang tersebar di Internet, terdiri daripada set sistem suspensi dikongsi dan komponen stereng.

Kemunculan imej patenn itu mungkin menjawab teka-teki di sebalik langkah Kawasaki membeli saham Bimota 49.9 peratus, sebelum munculnya Tesi H2 di Pameran Motor Milan (EICMA) 2019.

BACA >>> #EICMA2019: Bimota Tesi H2 (2020) dengan Enjin Supercas Kawasaki

Bimota terkenal sebagai perintis sistem stereng hab-tengah dalam industri motosikal. Pengeluar Itali itu memperkenalkan model Tesi pertama pada 1990-an dengan sistem stereng sama yang mana projek pembangunan bermula sejak 1982.

Paten sistem stereng hab-tengah Kawasaki itu tidak menyalin terus susun atur Bimota. Suspensi depan swingarm bersambung pada frem utama menerusi set pautan tidak paralel di belakang. Ada unit member vertikal yang menghubungkan stereng dengan bar menerusi pautan yang membolehkan suspensi bergerak.

Ada pula unit absorber tunggal dipasangkan melintang (bawah kepala stereng) dengan rod tunjal (pushrod) pada swingarm depan untuk beroperasi.

Secara teori, kelebihan pengendalian dan cengkaman masih sama seperti kebanyakan model sistem stereng hab-tengah lain, termasuk Tesi. Namun, impak tekanan brek akan dipindahkan daripada swingarm depan kepada frem motosikal berbanding proses naik turun melalui sistem fork dan kepala stereng pada motosikal konvensional.

Ini membolehkan motosikal kekal stabil ketika membrek pada permukaan tidak rata, meningkatkan kesan cengkaman tayar depan atas jalan.

BACA >>> Bimota KB4 dengan Enjin Supercas Kawasaki Ninja H2 Didedahkan Pertengahan Tahun Ini

SUMBER: Bennetts

Related

4k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Kawasaki, Kawasaki Japan, paten, Sistem Stereng Hab-Tengah (HCS)

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
    Harley-Davidson Perkenal Barisan 2026, Model Generasi Baru Kini Lebih Baik
  • #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
    #EICMA2025: Honda CB1000GT 2026, Touring Baharu Dengan Asas Hornet
  • EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800
    EV Paling Murah di Pasaran Malaysia, Proton e.MAS 5 2026 Lancar, Harga Mula RM56,800

Pandu Uji

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my