• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Kajian: Pembeli Kereta Setia dengan Satu Jenama, Terutama Model Sama Dikemas Kini

Kajian: Pembeli Kereta Setia dengan Satu Jenama, Terutama Model Sama Dikemas Kini

April 21, 2021 By Admin PanduLaju Leave a Comment

1.5k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


LEBIH banyak perubahan dibuat, lebih setia pelanggan itu kepada satu-satu jenama itu. Itulah perumpamaan boleh diberikan berdasarkan data dikutip firma analisis maklumat berpangkalan di Britain, IHS Markit mengenai kesetiaan pembeli terhadap jenama tertentu.

Mengikut data didedahkan, kemungkinan besar dapatan diperoleh daripada kajian di Amerika Syarikat (AS) berdasarkan senarai jenis model kenderaan.

Walaupun banyak inovasi diperkenalkan semua pengeluar kereta, data menunjukkan majoriti pembeli lebih selesa kekal dengan satu jenama apabila hendak membeli kereta baharu. Kajian dilakukan dengan mengambil maklumat daripada pendaftaran kereta dan transaksi sebenar pelanggan, termasuk pajakan. 

Kajian didapati melibatkan pengguna kereta di AS.

Buktinya, lihat saja reputasi Tesla di pasaran luar, terutama AS. Pengeluar kereta elektrik dari AS itu memiliki pelanggan setia paling tinggi. Malah Tesla mempunyai pengikut fanatik seakan kultus apabila ramai pelanggan berterusan membeli produk jenama itu.

Antara jenama lain yang turut mempunyai ramai pelanggan setia ialah General Motors (GM), Ford dan Lincoln.

Penolong Pengarah Analisis Industri dan Solusi Kesetiaan IHS, Tom Libby berkata, salah satu cara pengeluar kereta memastikan kesetiaan pelanggan setia adalah mengeluarkan model sama yang diperbaharui dan dikemas kini.

PEMILIK KERETA MEWAH LEBIH SETIA?

Sebagai contoh, dalam segmen sedan mewah saiz pertengahan, kebanyakan model mempunyai tahap kesetiaan 21 peratus untuk 12 bulan sebelum model serba baharu dikeluarkan. Angka tersebut kemudian meningkat kepada 29.5 peratus untuk kesetiaan 24 bulan selepas model serba baharu dilancarkan. 

“Data sejarah pendaftaran menunjukkan, perubahan besar pada rekabentuk memberikan kesan positif besar terhadap kesetiaan sesebuah model,” katanya.

Kajian IHS Markit terhadap tahap kesetiaan pelanggan itu dibuat sejak lebih dua dekad lalu yang mana Tesla mengungguli tiga kategori sepanjang 2020. Firma itu juga tidak menjangka perubahan besar akan berlaku dalam aspek kesetiaan pelanggan walaupun trenkuasa dan rekabentuk kereta berubah.

BACA >>> Kajian: Kereta Putih Paling Popular di Dunia untuk 10 Tahun Berturut-Turut
BACA >>> Kajian: Benarkah Video Dashcam Selesaikan Banyak Isu Trafik?

SUMBER: CarandDriver

Related

1.5k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda4 Tagged With: Auto Terkini, brand loyalty, Ford, General Motors, IHS Markit, Kereta, lincoln, Tesla

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
    #TahukahAnda: Tentang Nombor Plat Malaysia yang Mungkin Anda Tidak Tahu
  • 'Makgad' Kena Tahan Disyaki Lakukan Pemerasan di Hospital Kajang
    'Makgad' Kena Tahan Disyaki Lakukan Pemerasan di Hospital Kajang
  • Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
    Apakah Notis 114? JPJ Boleh Guna Aduan Umum Sebagai Bukti Saman
  • #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
    #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)

PANDU UJI

KL ke Belum Resort Cuma 3.9L/100km, Yogeswaran Menang Cabaran Jimat Minyak Haval H6 HEV

GWM Malaysia baru-baru ini menamatkan cabaran jimat minyak Haval H6 … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Proton e.MAS 7 Bukan EV Biasa, Ini Masa Depan Automotif Negara!

PROTON e.MAS 7 boleh diibaratkan semacam satu fenomena yang menarik … [Baca Lagi...]

#PanduUji: Kia Sportage 2025 dari Shah Alam ke Janda Baik, Mampu Cabar Pasaran SUV Segmen-C!

SAYA dan rakan media pada 23 Januari lalu dijemput Dinamikjaya Motors … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev