• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Kajian: Pembeli Kereta Setia dengan Satu Jenama, Terutama Model Sama Dikemas Kini

Kajian: Pembeli Kereta Setia dengan Satu Jenama, Terutama Model Sama Dikemas Kini

April 21, 2021 By Admin PanduLaju Leave a Comment

1.5k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


LEBIH banyak perubahan dibuat, lebih setia pelanggan itu kepada satu-satu jenama itu. Itulah perumpamaan boleh diberikan berdasarkan data dikutip firma analisis maklumat berpangkalan di Britain, IHS Markit mengenai kesetiaan pembeli terhadap jenama tertentu.

Mengikut data didedahkan, kemungkinan besar dapatan diperoleh daripada kajian di Amerika Syarikat (AS) berdasarkan senarai jenis model kenderaan.

Walaupun banyak inovasi diperkenalkan semua pengeluar kereta, data menunjukkan majoriti pembeli lebih selesa kekal dengan satu jenama apabila hendak membeli kereta baharu. Kajian dilakukan dengan mengambil maklumat daripada pendaftaran kereta dan transaksi sebenar pelanggan, termasuk pajakan. 

Kajian didapati melibatkan pengguna kereta di AS.

Buktinya, lihat saja reputasi Tesla di pasaran luar, terutama AS. Pengeluar kereta elektrik dari AS itu memiliki pelanggan setia paling tinggi. Malah Tesla mempunyai pengikut fanatik seakan kultus apabila ramai pelanggan berterusan membeli produk jenama itu.

Antara jenama lain yang turut mempunyai ramai pelanggan setia ialah General Motors (GM), Ford dan Lincoln.

Penolong Pengarah Analisis Industri dan Solusi Kesetiaan IHS, Tom Libby berkata, salah satu cara pengeluar kereta memastikan kesetiaan pelanggan setia adalah mengeluarkan model sama yang diperbaharui dan dikemas kini.

PEMILIK KERETA MEWAH LEBIH SETIA?

Sebagai contoh, dalam segmen sedan mewah saiz pertengahan, kebanyakan model mempunyai tahap kesetiaan 21 peratus untuk 12 bulan sebelum model serba baharu dikeluarkan. Angka tersebut kemudian meningkat kepada 29.5 peratus untuk kesetiaan 24 bulan selepas model serba baharu dilancarkan. 

“Data sejarah pendaftaran menunjukkan, perubahan besar pada rekabentuk memberikan kesan positif besar terhadap kesetiaan sesebuah model,” katanya.

Kajian IHS Markit terhadap tahap kesetiaan pelanggan itu dibuat sejak lebih dua dekad lalu yang mana Tesla mengungguli tiga kategori sepanjang 2020. Firma itu juga tidak menjangka perubahan besar akan berlaku dalam aspek kesetiaan pelanggan walaupun trenkuasa dan rekabentuk kereta berubah.

BACA >>> Kajian: Kereta Putih Paling Popular di Dunia untuk 10 Tahun Berturut-Turut
BACA >>> Kajian: Benarkah Video Dashcam Selesaikan Banyak Isu Trafik?

SUMBER: CarandDriver

Related

1.5k
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini, Roda4 Tagged With: Auto Terkini, brand loyalty, Ford, General Motors, IHS Markit, Kereta, lincoln, Tesla

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • #SembangDeras: Sistem Bayaran Tol Digital Masih Kucar-Kacir, Sampai Bila Nak Tunggu Seragam?
    #SembangDeras: Sistem Bayaran Tol Digital Masih Kucar-Kacir, Sampai Bila Nak Tunggu Seragam?
  • Yamaha NVX 2025 Rasmi Lancar di Malaysia, Harga Mula RM11k!
    Yamaha NVX 2025 Rasmi Lancar di Malaysia, Harga Mula RM11k!
  • Beli Denza D9 Dapat Pakej Eksklusif Bernilai RM5k, Tawaran Sah Sepanjang September Ini!
    Beli Denza D9 Dapat Pakej Eksklusif Bernilai RM5k, Tawaran Sah Sepanjang September Ini!
  • #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)
    #ApaNakBuat: Inilah Cara Aktifkan Fungsi Bluetooth Perodua Myvi (2011-2017)

PANDU UJI

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

WAKIL pengedar rasmi motosikal Yamaha di Malaysia, Hong Leong Yamaha … [Baca Lagi...]

Pandu uji Mazda CX-60 dari Mazda Glenmarie ke TUI BLUE The Haven, Ipoh

#PanduUji: Lenjan Mazda CX-60 dari Glenmarie ke Ipoh, SUV Cita Rasa Premium Jepun Tulen

BERMAZ Motor baru saja melancarkan kenderaan utiliti sukan (SUV) saiz … [Baca Lagi...]

GAC Emkoo 2025

Media Malaysia Pandu Uji GAC Emkoo 2025 Menjelang Debut, Harga Mula Dijangka RM120k?

PENGEDAR sah jenama GAC Motor di Malaysia, WTC Automotif hari ini … [Baca Lagi...]

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my
🚀 XCII WebDev