• UTAMA
  • EDITORIAL
  • PENGIKLANAN
  • HUBUNGI KAMI

PanduLaju.com.my

Tekan Pedal dan Jangan Stres

  • Auto Terkini
  • Roda4
  • Roda2
  • Pandu Uji
  • Bikin Auto
  • Autotainment
  • Sembang Deras
  • Aksesori
  • PR NEWSWIRE
You are here: Home / Auto Terkini / Kajian: Mencelah, Guna Laluan Laju Punca Utama Kemalangan Motosikal Bawah 250cc

Kajian: Mencelah, Guna Laluan Laju Punca Utama Kemalangan Motosikal Bawah 250cc

November 10, 2020 By Azizi H Leave a Comment

292
PERKONGSIAN
FacebookTwitter


SIKAP segelintir penunggang motosikal berkuasa 250cc ke bawah yang menunggang melulu dengan mencelah tengah kenderaan dan menggunakan laluan laju menjadi punca utama kemalangan melibatkan kenderaan dua roda itu.

Pengerusi Lembaga Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Datuk Suret Singh berkata, lebih 4,000 penunggang motosikal maut dengan purata 11 kematian setiap hari sepanjang tahun lalu.

Kajian MIROS juga mendapati 50 peratus kemalangan berlaku di jalan persekutuan, diikuti kemalangan jalan perbandaran (19 peratus), jalan negeri (16 peratus), jalan kawasan perumahan (12 peratus) dan lebuh raya (3 peratus).

Suret berkata,

Hasil kajian MIROS pada 2012 hingga 2017 mendapati hanya 3 peratus kemalangan membabitkan penunggang motosikal berlaku di lebuh raya kerana mereka menggunakan laluan kiri berbanding kanan.

“Pemerhatian kami mendapati motosikal kelas berkenaan gemar menggunakan laluan laju, sedangkan kelajuan di laluan itu boleh mencecah hingga 120kmj berbanding kelajuan di lorong kiri 70kmj.

“Jadi, sudah tiba masa penunggang motosikal memupuk kawalan kendiri dengan mengutamakan keselamatan jalan raya dengan menunggang di laluan sebelah kiri bagi mengurangkan risiko kemalangan maut."

Beliau berkata lagi, motosikal kelas itu (250cc ke bawah) tidak sesuai berada di lorong kanan kerana sistem brek tidak secekap kenderaan berkuasa tinggi.

Menurutnya, mana-mana penunggang ingkar boleh dikenakan tindakan di bawah Seksyen 42 Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana memandu melulu dan berbahaya.

BACA >>> Kemalangan Ketika Pandu Uji Subaru Forester, Benarkah EyeSight Tidak Berfungsi?
BACA >>> #FaktaAtauAuta: Seberapa Tepatkah Spidometer Motosikal Anda?

SUMBER: Bernama

Related

292
PERKONGSIAN
FacebookTwitter

Filed Under: Auto Terkini Tagged With: Auto Terkini, Datuk Suret Singh, Penunggang Motosikal

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CARIAN AUTO

Pilihan Ramai

  • Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
    Mitsubishi Destinator 2026 Raih 5-Bintang Asean NCAP 2025!
  • Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
    Tempahan Proton Saga 2026 Serba Baharu Kini Dibuka, Harga Mula RM40k!
  • BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
    BYD Shark 6 Bakal Lancar di Malaysia? Trak Pikap Pertama Guna Petrol dengan Teknologi PHEV!
  • #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?
    #TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu Uji

Tunggang uji Yamaha NVX SP 2025

#TunggangUji: Betul Ke Yamaha NVX SP Rasa Macam Ada Turbo atau Sekadar 'Hype'?

Pandu uji Proton X50 2026 ke Melaka

#PanduUji: Proton X50 2026, Sesuai Kereta Pertama Pemandu Baru Dapat Lesen, Naik Taraf SUV

Pandu uji Chery Tiggo Cross KL-Terengganu

#PanduUji: Boleh ke Chery Tiggo Cross Ulang Alik KL-Terengganu Setangki Petrol Penuh?

Tunggang uji Yamaha NVX 2025 di SIC

#TunggangUji: Yamaha NVX 2025 Baharu Kini Boleh 'Downshift'!

2014 – 2025 © PanduLaju.com.my